Velkommen til Valencia

Turen til Valencia gik smertefrit og i fuld sol, kunne godt mærke at det er lidt varmere her sydpå. Vi troede at vi skulle sidde i kø når vi ankom til Camping Valencia, da det er deres første dag i år der er åbent, men der var kun to andre campister på pladsen så der var næsten frit valg.

Pladsen er meget åben så der er masser af sol fra morgen til solnedgang, bare skønt med næsten 11 timer sol/lys. Restauranten og butikken er ikke 100% klar endnu, men de lovede at vi fra i morgen stod de klar.
Resten af dagen gik med opstilling, solbadning, en tur ned til stranden og så mikromad samt pizza til aften.

Dag 151 lørdag, den 16. februar
Efter morgenmad kørte vi en tur ud i oplandet og til byerne El-Puig de Santa Maria og Pucol også for at finde diverse butikker og restauranter.
Spiste frokost hjemme flûtes laks og skinke, vi har næsten spist laks hver dag, hi hi.

Afslapning og aftensmaden var en gang Confit de Canard, det er jo længe siden vi spiste dette sidst.
Så lidt TV og Jan fik rettet et par fejl i det årsregnskab han havde sendt til Idrætsforeningen TDC. God nat 00.45

Dag 152 søndag, den 17. februar

En kølig morgen kun 6 grader kl. 07.45 og så er det jo dejligt med toiletbesøg hvor der ikke er varme og kun halvtag, brusebadet er dog med tag, men køligt da der ikke er noget varme.
Lyset på toiletbygningen var også ude af drift her til morgen.

Nu kl. 11.40 er solen igen fremme i fuld styrke.

Det viste sig at Verner og Bodils vandpumpe ikke virkede – så den måtte vi lige kigge på.
Henad formiddagen blev det varmt og solrigt igen så vi besluttede, at køre en tur til nabobyens hyggelige havn – på kortet kunne man se der var en vej/sti langs havet så den tog vi – det viste sig dog at halvdelen var stenbelagt og sandet så det var en rigtig rystetur.

Vel ankommet til den lille hyggelige havn med mange cafeer og godt med mennesker og vi fandt hurtigt en velegnet café til en gang kaffe med en brandy til – bare lykken at sidde og nyde livet i solen.

Turen hjemover ad samme vej var dog noget nemmere da vi havde rygvind.
Vi var blevet inviteret til en gang Paella med skaldyr (fra Campingpladsens Restaurant) hos Bodil og Verner – så ingen opvask til os.

Dag 153 mandag den 18. februar

Efter vi havde ordnet vandpumpen hos B+V tog vi til Valencia, parkerede i et P-hus nær centrum – spadserede lidt rundt i den gamle bydel, nedenunder billeder af Markedshallen inde og udefra.

var også inde i kirken hvor der blev afholdt gudstjeneste og uddelt nadveren.

Bemærk appelsintræet over parasolen
Vi ville blot have et glas vin på én af fortovscafeerne, men det kunne man ikke uden at spise og det skulle vi ikke – så vi fandt en anden fortovsrestaurant, en Mc Donald så vi besluttede at tage et par hamburgere (3 til Karin 3 til Jan og 1 Til Daisy) og en fadbamse. Det var sgu´ meget hyggeligt lige på en solbeskinnet plads.

Når Daisy er i sin ”kørevogn” tiltrækker hun sig enorm opmærksomhed hos især de unge kvinder som skal ae og nusse hende, der var specielt én Italiener der næsten gik helt amok,
hun rejste sig fra bordet, hvor hun sad med sin mandlige ledsager, og nærmest jublede som når Italienerne scorer i fodbold!

Det er nu også skønt at køre vognen hi hi - hvis man ellers forstår den!!

På vejen tilbage til parkeringshuset stødte vi på et par af vores søde engelske venner (Chris og Ann) fra Vilanova Camping, de havde taget toget til Valencia for at holde et par fridage fra ferien. Det var for øvrigt dem vi forærede resten af vores busbilletter. De fortalte at vejret var blevet noget varmere i Vilanova og der var kommet en del flere campister og ”danskervejen” nu var fyldt. De glædede sig til vi kom tilbage – Englændere er nu så høflige!!

Dag 154 tirsdag, den 19. februar

Sol og varme, indkøb, klippe og trimme hund, solbade, en tur til stranden, aftensmad gullasch med pasta, kaffe og så i seng!

Dag 155 onsdag, den 20. februar

Til det nærmeste storcenter – købe Induktionsplade for nu kunne vi ikke undvære den længere – købte en smart én til € 34,50 og så lige ind i dyreforretningen for at se om der var noget der vi ikke kunne undvære – det var der sørme, en ny sele til prinsessen én der ikke strammede om halsen.
Vi havde kasseret vores stegepande og skulle have en ny der passede til vores nye grydesæt med aftagelige håndtag og den kunne fås i Alcambo et andet stormarked som lå ved næste afkørsel.
Ved samme lejlighed fik vi foretaget lidt indkøb, bl.a. til en gang stegt flæsk med persillesovs, og meget mere.
Derefter hjem og nyde det gode vejr og pakke nyerhvervelserne ud – bare lykken igen, at have induktion og en ordentlig stegepande til en gang stegt flæsk med persillesovs – og der er altså en anderledes smag over mad tilberedt i der fri.

Dag 156 torsdag, den 21 februar

Med toget til Valencia med påhæng ��

Mødte en masse Celtic fans – der var nemlig CL kamp mellem dem og Valencia, de opførte sig fint.

Byen er smuk med en masse gamle fine bygninger og alleer,

men turen i dag er primært til det nye område med både Operaen, Cinema, Kunst, Museum, En legeplads der er udformet som kæmpen fra eventyret Gullivers rejse, og meget, meget mere!

Liggende Gulliver

Gulliver man kan se armen med tove til at holde ham fast til jorden!

Nedenfor er billeder fra den grønne kile ned gennem det nye område:

Operaen ovenfor.

I baggrunden Cinema og kunsthal.

Operaen forfra.

Kunsthallen.

I baggrunden Cinema.

Dag 157 fredag, den 22. februar

Solen og varmen er for alvor kommet til Valencia godt 22 grader. Så dagen blev brugt til afslapning, vasketøj både maskinelt og håndvask, en cykeltur langs stranden, faktisk til cykelstien endte. Inden middagen fabrikerede Karin lige en Gin Tonic som blev nydt inden solen gik ned. Aftensmiddagen Gullasch fra tirsdag/onsdag tilsat champignon og gulerødder tilberedt på den nye stegeplade og pande, fedt manner!
En Faustino VII rødvin hertil – vi har smagt så mange forskellige Rioja rødvine og endnu ikke fundet en der er ringe – og har opgivet at registrere dem som vi ellers plejer. Her skal man ikke tælle antal!!!
Aften TV – X factor.

Dag 158, lørdag den 23. februar

Vejret er igen fantastisk kom op på 25 grader i løbet af dagen.  Men morgenerne er kolde, Karin måtte irettesætte rengøringen, der er ingen varme på badeværelset, men de har tændt en lille elektrisk varmeovn, så temperaturen på badeværelset er frisk. Så midt i Karins bad kom rengøringen og åbnede døren, satte en kile i og gav sig til at vaske gulv, temperaturen faldt omgående til ca. 10 grader, så jeg måtte lige råbe meget højt, de forstod det godt selvom de kun kan Spansk. Vores overbo skulle af sted i dag, det er Hollænderen med den søde hund, Ida. Den fik rendt rundt til alle og sagt farvel, også til Daisy, de måtte lige have sig en ordentlig løbetur.

Daisy med Ida som har et fantastisk sind - kunne næsten tage hende med hjem.

Senere på dagen tog vi en tur til Playa Puebla de Farnales, den by med den fine havn, vi ville lige se om der også skete noget oppe i byen, det gjorde der ikke, men nede ved havnen var der en milliard mennesker på restauranterne. Vi ville have os en Mojito, men det kunne vi ikke få, alle rendte bare forvirret rundt, nu VILLE vi altså have en Mojito så vi hørte et par steder mere, uden held, så vi kørte mod hjem igen, var inde et sted mere, uden held. Så siger Jan pludseligt at vi kunne få den hjemme på campingpladsens restaurant, så det var der vi endte.  Aftensmad stegt torsk med Serano skinke. Om aftenen så vi melodigrand prix, Jans melodi vandt, Karins blev nr. 2.

Dag 159 søndag, den 24. februar (10 mdr. til juleaften).

Overskyet morgen, men opklaring ved 11. tiden, og så blev det sgu sommer.
Så badminton, Spanish Open, i TV fire med danskere i finalerne.
- Ja så kan vi ikke lige huske mere om denne dag – måske lidt demens!!

Dag 160 mandag, den 25. februar

Valencia med toget der var forsinket 1 time – ville se lidt nærmere på markedet og Katedralen med den hellige Gral (det var det bægre Jesus drak af skærtorsdag med sine disciple og hans blod blev opsamlet heri da han hængte på korset).

Der var også den halve arm af Saint Vicente Martir, en kristen matryr der blev tortureret til døde omkring år 304, man ville skille sig af med liget ved at fodre de vilde løver, men ravne holdt dem på afstand – så armen blev åbenbart bevaret.

En fantastisk kirke/katedral, med mange rigdomme

vi fik B&V til at passe Daisy udenfor medens vi gik derind
Spiste frokost på en fornem fortovscafe

Dag 161 tirsdag, den 26. februar

Tøjvaskdag!
Bodil havde indkøbt ingredienserne til Mojito så hun og Karin fik sig en rigtig drink.

Dag 162 onsdag, den 27. februar

Fantastisk vejr så det blev kun lige en indkøbstur til Mercado.
Aftensmad wienersnitzel med det hele.
Karin og Daisy kørte en tur langs stranden
Har besluttet at vi vender næsen hjemad via Vilanova Park på mandag, og bliver der i 8-10 dage.

Dag 163 torsdag, den 28. februar

Igen en solrig morgen så morgenkaffen kunne indtages udenfor.
Da vi havde forråd nok var der ikke behov for et indkøb i dag så det blev en ”slapperdag” igen, dog med en enkelt cykeltur langs stranden til den ene ende af promenaden. Lillehunden fik lov til at løbe på hjemturen.
Det blev til en gang Carpaccio med rigeligt parmesan og brød dertil.

Dag 164 fredag, den 1. marts

Dejlig solskinsmorgen, efter morgenmaden opdagede et par af vores medcampister en række af processionslarver nede ved nåletræerne – det er larver der er udstyret med giftige pigge som kan forvolde stor skade og død på hunde og katte, i sjældne tilfælde også på mennesker. Pladsens ansatte kom ned med en gasbrænder og fik tilintetgjort larverne. Så nu går vi ikke tur i det område med Daisy mere.

Udover noget indkøb gik dagen med solbadning, snak med naboerne og en gang aftensmad som bestod af hakkebøf med løg.
Det var så den første dag i den første forårsmåned.

Dag 165 lørdag, den 2. marts

Tur til Valencia, tog toget og var ikke klar over hvad der ventede os. Det var en dejlig morgen med masser af sol.
Da vi ankom til banegården i Valencia 13,45 og kom ud på forpladsen blev vi møde med en menneskemængde uden lige, og der blev skudt enorm mængder af knaldperler af.
Vi havde overset at det var dagen hvor man fejrede den hellige Sct. Nicolai, ham med armen, og samtidig var det fastelavn. Der blev affyret et enormt fyrværkeri af så det rungede i hele byen, det rørte ikke Daisy, men vi søgte alligevel mod sidegaderne for hendes skyld, det hjalp dog ikke en skid fordi en moder med tre børn affyrede kinesere lige klods op ad os, og det skræmte Daisy fra vid og sans så de to Mojito vi lige havde fået serverede blev stående på bordet da vi forlod stedet i hast og uden at betale. Vi gik lidt rundt for at finde et sted/cafe uden der blev skudt fyrværkeri af, men det var desværre umuligt så tilbage til banegården, og lige før banegården er der en led unge der smider en lynkineser lige ved siden af os og Daisy bliver endnu mere skræmt – ærgerlig at dagen skulle ende sådan at Daisy nu er blevet bange for fyrværkeri som hun ellers ikke har været før.
Jan kunne selvfølgelig ikke undlade at råbe ”idiot” lige ind i knægtens fjæs.
Det viser sig at man hver dag kl. 14., og indtil den 19. marts, affyrer et store fyrværkeri.
Det var vi desværre ikke klar over, og dagen var desværre ødelagt for os øv, øv. Selvom vi må acceptere spaniernes traditioner – vi er jo gæst i deres land.

Dag 166 søndag, den 3. marts

Store pakke dag – måske ærgerligt, men vi skal jo hjemover. Daisy og jeg tog lige den næstsidste morgentur til stranden, og sikke en morgen, solen var lige stået op varmt og solrigt, fugle kvidder – ja det er sgu´ lykken.
Vi pakkede i moderat tempo og havde bestilt bord på pladsens restaurant kl. 18 og Daisy måtte gerne deltage – dette var så anden gang vi havde Daisy med på restaurant i Spanien i 4 måneder.
Maden var sgu´ ikke noget at skrive hjem om, men til gengæld billigt til Verners store glæde. Daisy sov hele aftenen i sin taske, det plejer hun jo når de ”gamle” er på restaurant, en rigtig ”restauranthund”.

Dag 167 mandag, den 4. marts

Tidligt op kl. 08.00 pakke og rejsedag. Efter morgenmaden blev der paket de sidste ting ned, Jan og Daisy tog lige den allersidste tur til stranden.

Vi havde konsulteret en dyrlæge og fået nogle piller til Daisy mod ”køresyge” og hun skulle have en halv pille en halv time inden køreturen – det viste sig senere at hun først slappede af da vi var fremme i Vilanova – men så var ”vi” også træt. Det er ikke sikkert at det er de rigtige piller.
Turen (300 km) gik fint og vi blev installeret på plads E25 (hollænderdybet) kom godt på plads – og Jan skulle lige rundt og hilse på ”gamle” venner bl.a.:  Ken og frue fra Holland, Joke fra Holland, Sally og Mark fra England, Per og Jytte var ikke på pladsen, Kurt og Gerda fra DK, Kurt vandt finalen i lørdagspetanque og var selvfølgelig stolt.
Der er altså kommet mange dansker på pladsen, på vores lille vej er der 7 danskere ud af 10, vi har endnu ikke talt med dem.
Kom lige i tanke om at vi ikke havde set regn siden 23. november, 101 dage uden regn!
Så er det om på næste afsnit: Hjemturen