Tirsdag, den 10. januar.
Afrejse fra Skolevej kl. 11:30, i fuld sol genbo Helle Gregersen stod og vinkede farvel. Kort før Storebæltsbroen tabte vi pludselig højre campingspejl, det sagde bare puf og så var det væk. Vi nåede Odense ved 13.30 tiden og stoppede for frokost. Karin skulle lige tisse og så vaske hænder, men der var ingen interiørstrøm på campingvognen, ingen toiletskyl og ingen vand, heldigvis havde vi stadig det udvendige lys på campingvognen. Besluttede os til bare at køre til Frigaard camping. Fremme 16.30, mørkt, der var ingen i receptionen men Jan fik fat på manden over telefonen, han gik nede på pladsen. Vi fik en fin plads med belægnings sten og vi skulle ikke spænde fra. Fin plads, flotte faciliteter. Spiste hjemmebragt mad, frikadeller og stuvet spidskål. Kl. 21 begyndte det at regne og det blev det ved med indtil om morgenen. Desuden kraftig blæst.

Frigaard Camping, Kollund, vi holder nederst til venstre.

Onsdag, den 11. januar.
Stod først op kl. 8. Tørvejr og blæsten var aftaget. Kørte først 10:30. Vi skal finde et nyt spejl. Jan havde rodet med sikringerne i campingvognen og stikket til campingvognen og nu virkede tingene inde i campingvognen igen.
Vi tankede 35 l. kr. 465,46 i Kruså og kørte til gasmanden, og fik fyldt vores danske og spanske gasflasker pris kr. 168,- pr. flaske, videre til Campingcenter Nord, Am Oxer 16, Harrislee, for køb af spejle. Bøvlede længe med at få dem monteret og måtte hente campingmanden, og endelig lykkes det, så videre til Pötz for at handle, rødvin, rosevin, matadormix og Fernet Branca (mod evt. maveproblemer). Det gik hurtigt, ingen mennesker i butikken. Så tog vi lige en bid frokost og endelig
afsted ca. 12:30. Jan ringede til Brunautal Camping hvor manden fortalte, at de havde lukket, den
plejer ellers altid at have åben, ringede til Auf dem simpel som oplyste at de havde åben, ca. 230 km.
Vi kontaktede også et par andre som plejede at have åbent her i januar, men forgæves.
Det kørte fint også igennem Elb Tunnelen. Kom til pladsen kl. 16:30, det viste sig at damen (Joan) i receptionen var dansk og havde boet mange år i Tyskland. Vi fik en ok plads (36) med strøm vand og køkkenvask, vi lejede også plads 34`s strømstik så vi kunne lade bilen, lidt dyrt men hva´.
Pladsen kan varmt anbefales.
Mad spaghetti og kødsovs. Regnede en del om aftenen og noget i løbet af natten.

Torsdag, den 12. januar.
Stod tidlig op kl. 06:45 lidt morgentoilette og bad, havregryn, kaffe og en Fernet Branca (mod evt. mavesmerter).
Fik sat campingvognen på Passaten (i regnvejr) og så afsted kl. 09:20 – havde planlagt at køre til Kirscheim Seecamping (anbefalet af Inger og Lasse) det var lidt længere end vi normalt ville køre, men måtte vælge den da de øvrige havde lukket, damen fra sidste plads mente det måske var fordi energipriserne var steget så voldsomt.
Vi havde planlagt at køre fra motorvejen og ad B27 fra Göttingen (afkørsel 73), en hyggelig rute udenom Kasselbakkerne – desværre var der et større vejarbejde lige efter Hannover og den sydgående trafik blev vist fra motorvejen (efter en kæmpe kø) og vi prøvede tre gange at komme på motorvejen igen, men uden held – der var skilte til motorvejen og da vi så kom hen til tilkørsel så var den sgu` lukket – så var det bare gennem Göttingen centrum til vi kom til B27. Det var lige en forsinkelse på to timer – og så for at det ikke skal være løgn så svigtede bremselyset på campingvognen, og det kan nok være at ”fru Hyacinth” blev noget bange for at køre videre – Jan fik dog rettet fejlen (efter ca. 50 km), det er sikkert fugt i stikket mellem bil og cv.
Vi ankom til pladsen kl. 16:56, den ligger noget opad i baglandet, og blev installeret på gruspladsen overfor receptionen. Ikke en anbefaling værd, med mindre der ikke er andre muligheder, til gengæld er den billig.
Middag i vognen og opvask på herretoilettet, og i skrivende stund kl. 22:19 er det igen begyndt at regne.

Morgenfoto af gruspladsen, inden afrejse, dog med en flot udsigt.

Fredag, den 13. januar.

Skal køre 315 km.
Det regnede hele natten.
Vågnede kl. 4.30 ved at der ikke var noget strøm i campingvognen. Jan var ude og se på stikket i strømkassen, men det virkede bare ikke. Var det nu vores stik eller strømkassen? Det regnede rigtigt meget. Jan prøvede at sætte et ekstra stik på vores kabel, det virkede heller ikke så det var strømkassen der ikke virkede. Efter således at få ødelagt nattesøvnen stod Jan op ved lommelygtens skær og gik i bad. Pludseligt kl. 8:10 kom der strøm. Det var naboen i en autocamper der lå ved siden af os, som skulle køre, han havde hørt, at vi ingen strøm havde, så han satte vores stik over i hans strømboks, flink mand. Så var der kaffebrygning og havregryn. Vi ringede til næste plads, Achernsee, de havde åbent, checkede bilen om lygterne virkede på campingvognen, og hurra alt var godt. Bortset altså fra at der stadig ikke var strøm inde i vognen når vi kørte. Så af sted kl. 9.45. Det var sørme holdt op med at regne, herligt. Frokost kl. 12.00 uden yderligere bøvl. Fortsatte kl. 12:55, dejligt vejr og 11,5 grad til Campingplatz am Achernsee, også kaldet mudderpladsen (vi bor på græs)

Fin plads trods mudder!

hvor vi ankom allerede kl. 15:00, så der var tid til at gå en tur i tørvejr, hurra første gang uden regn.

Tyskerne har da fantasi til at gøre noget ud af deres plads!

Pladsens parkering bruges også af en autoforhandler!

Aftensmad, rester fra i går og forgårs. Så håndbold kl. 20, første Danmarks kamp.

Lørdag, den 14. januar.
282 km camping de l île, Ranchot.
Karin op kl. 7 gik bad og derefter opvasken fra i aftes og så morgenmad. Fint vejr, overskyet og 10 grader. Afgang kl. 9.45,
Shell tank lige uden for pladsen, tankede 40 l, 75 euro. Pris 1,879. Så gik det mod Mulhouse ikke meget trafik p.g.a. lørdag og heller ingen lastbiler. Ca. kl. 11.30 var vi i Frankrig, vi opdagede næsten ikke at vi kørte ind i Frankrig. Frokost fra 12-13. Nåede det første betalingsanlæg, € 4,60
næste betaling var der hvor vi skulle af til campingpladsen, € 14,50. Nåede camping de l île kl. 15:30.

Fik vores sædvanlige plads ved floden, billigt € 22 incl. WI-FI som bare virker, bad, hund og hele molevitten, det er ikke luksus men bare så hyggelig.
Jan og Daisy gik til bageren i byen, men ak ingen croissanter, så måtte nøjes med et baget. De var lige kommet hjem fra bageren, så begyndte det at regne. Aftensmad gule ærter med tilbehør, medens Karin så X-factor fornøjede Jan sig med opvasken.

Søndag, den 15. januar.
Camping Floral, 365 km.
Stod op kl. 7, det høvlede ned. Morgenmad havregryn og kaffe, og så af sted ved 9.15 tiden. Vi skulle lige finde en tankstation først, det viste sig at være lidt problematisk, den der lå i nærheden virkede ikke. Vi kørte mod Dole, der var en tank, men inden vi kom så langt dukkede der pludselig en op på vejen. Denne var også med automat, men vi fik tanket med hjælp fra en ung mørk franskmand som ikke kunne et ord engelsk. Der skulle åbenbart svares på et hav af spørgsmål inden benzinen flød. Så ud på motorvejen og derud af. Ikke mange biler, dejligt. Stoppede kort på en rasteplads i Bress, den hvor der står en kæmpe metalkylling på vejen, det var lige holdt op med at regne.

Lyon € 25,70 ved betalingsanlæg. Nåede Lyon af en anden vej end vi plejer, vi kom godt igennem og kunne holde frokost kl. 13.00. Kørte videre ved 14. tiden. Behersket trafik. Ankom til campingpladsen (ny ejer, en nydelig ung dame) kl.16.00 i tørvejr. Og 8 grader. Betaling fra Lyon til campingpladsen € 18,90.

Bakket ind uden brug af mover!
Fik hurtigt sat CV og bilen på plads, gik derefter en hundetur ned langs floden og så at alle fire skorstene på A-værket var i gang. Aftensmad og derefter WM-håndbold Danmark mod Bahrain.

Opvask i pladsens udekøkken, mit eget udekøkken er mange gange bedre, men opvasken blev dog klaret.

Nat-turen med Daisy med udsigt til A-værket faktisk et flot syn, det er vel mr. Putins skyld, at vi nu syntes det er ”pænt”.

Mandag, den 16. januar.
Spanske grænse camping Les Pedres ved første afkørsel, 365 km.
Vi kørte fra campingpladsen ved 9:30 tiden. Byger regnvejr og 5 grader.
Jan havde været henne og tanke benzin for € 80,01. Desuden gik det lidt sløjt med varmen, så vi besluttede at bytte til en ny gasflaske, men det er også godt holdt til både køleskab og varme i 6 dage.
Så var det bare der ud af kl 10:30 solskin og 7.5 grad, ved frokost sol og 12 grader. Spiste frokost en times tid, og kørte videre kl. 14, vi var i området ved Narbonne. Så kom regnen og stormen det er sgu´ surt. Kørte af motorvejen kort før den spanske grænse motorvejsafgift € 54,60. Bedre vejr men virkelig blæsende. Nu 22 km til campingpladsen. Stejle bakker og vejarbejde. Kørte over grænsen kl. 15:45.
Nåede campingpladsen 16:00. Dejligt vejr uden vind og 12 grader. Vi gik en hundetur og så på den dejlige udsigt der er fra pladsen.

Der er rigtig mange på pladsen i år. Aftensmad, en micro macro mad som var holdbar i flere år, laks med pastaskruer, 2 min. i microovn.
Lillehunden er total flad efter en lang tur og aftensmad.

Tirsdag, den 17. januar.

Slutdestination: Peniscola 373 km.

Op kl. 7, På trods af kulde ville Jan gerne i bad, Karin syntes det var for koldt, der er ingen varme på badeværelset og kun 4 grader uden for. I dag måtte vi finde ovnen frem og få ristet nogle forhenværende friske boller. Det gik dog an. Som sagt 4 grader og småregn. Vi kørte 9:45. regnen holdt hurtigt op, og kl. 10:56 var der 15 grader og fuld sol. Lille pause kl. 11:10, Daisy var desværre ret stresset. Videre mod Barcelona. 12:39 kørte vi forbi Vilanova og nu 15,5 grader.  Rigtigt meget trafik, lastbiler alle vegne. Holdt frokost kl. 12:45. Kørte igen kl. 13:10. Rigtigt meget blæsevejr, nærmest orkan, Inger har skrevet til os om de må lave aftensmad til os, og det må de vældig gerne.

Spanierne har ingen motorvejsafgift mere. Vi ankom til Peniscola kl. 16:25, og Inger og Lasse tog i mod os ved indgangen til Camping Eden.  Vi fik den plads (komfortplads) lige ved siden af Inger og Lasse, det var sødt af receptionen, man kan nemlig ikke reservere en bestemt plads.

Så var det bare med at få CV´en bakset på plads, der er måtte måles for at se om den kunne være på pladsen med træstamme lige på midten men det lykkedes.

Resten måtte vente til i morgen.  Nu skulle Karin i bad, og så var der middag kl. 19:00 hos naboen.

Dejlig Serano skinke og melon med lækker flutes, derefter tomatsalat og Oliven, Ovnkartofler og marineret svinemørbrad med masser af hvidløg - mums, vi leverede papvin Kaffe og Baileys og derefter god nat.

Onsdag, den 18. januar.
Her er så vores plads 118, med både vask, vand, afløb, masser af strøm og ubegrænset internetforbindelse.

Vejret er stadig ret blæsende men helt blå himmel.

Torsdag, den 19. januar
Morgentur kl. 08.30

Vores naboer (Inger & Lasse) syntes lige vi skulle drikke kaffe med blødt brød og derefter en Lumomba, så de troppede op hos os – da det er os der har solpladsen.
Aftensmad rester fra de foregående dage.

Fredag, den 20. januar
Se lige en solopgang 08:21!! Hundetur til stranden, koldt men flot.

Swimmingpoolen dog uden gæster, 6 grader.

Kørte på indkøb til den store Mercadona (Daisy blev i bilen) Det var meningen at vi skulle ha´ haft en laksebøf til middag, men valget faldt på en hel Merluza (Kulmule på dansk) 1,6 kg med stegte kartofler og grønt – man kan vel sige at vi blev fiskemætte!!

Lørdag, den 21. januar
Tur til Benicarlò langs kysten, en flot tur med blå himmel og hav,

vi fandt en lille café nær det lokale marked
og et bord i fuld sol. Her blev der indtaget et par af vores ynglings øl, 2 Voldam  (7,2%) et glas hvidvin, en sandwich og en kop kaffe pris kr. 70,-

Der blev ingen frokost, men derimod tidlig aftensmad, kyllingebryster i svøb af bacon og stegte kartofler.
Så er det tid til lidt wm håndbold – Danmark mod USA.

Søndag, den 22. januar

Morgentur lidt i 08:00, klart og køligt 6 grader, solen endnu ikke oppe. Morgenturen blev noget længere for der kan først hentes morgen flutes kl. 08:30.
Vi havde aftalt med Inge og Lasse at spise middag kl. 13:00 på restaurant Eden, en fornem restaurant, vi startede med en before dinner drink hos os (en tynd Gin/Tonic).
Menuen, tre retter og en flaske vin og vand € 44,00 Det var en dejlig menu og alle var tilfredse og mætte.

Vigtig bestilling!

Der tænkes og læses!

Lidt for store muslinger, men god smag!

Ravioli med ost!

Oksefilet med rødvinssovs!

Kylling med rochefortsauce!

Nougathis - meget smagfuld!

På vejen ud stødte vi ind i en flok søde piger i kæmpe kjoler – og mit første selvfi blev taget.

Hvor de klæder hinanden :-)

Smukt!

Hjem til lillehunden som var alene i CV – igen fik vi en skideballe af hende, men hun overlevede da, Jan kørte en lang tur på cykel med hende af promenaden til Paveslottet.  Lidt aftensmad og håndbold på tv.

Mandag, den 23. januar

Kølig morgen, igen. Der er Markedsdag om mandagen vi fulgtes med Inger og Lasse på cykel. Vi fik bl.a. købt klementiner 2 € for 2 kg, utroligt. Karin fik købt sig en fin vest til € 20 – der skulle selvfølgelig også lige indtages en fadbamse på den nærliggende café – fik også et fad pommes frites og som man kan se er beskedenhed, stor ingen tager de to sidste, hi hi.

Beskedenhed - ingen tør tage de sidste to!! Måske lige bortset fra Lasse!

Man har vel lært at tage selfie med Daisy!

Hjem til frokosten – derefter tog Jan til Mercadona for dagens øvrige indkøb, på vejen hjem blev han stoppet i en politirazzia hvor de både skulle se kørekort, forsikringspapirer og registreringsattest, de ville også gerne se en kvittering for at der var betalt for forsikringen, meget mærkeligt - slap dog for videre tiltale.
Aftens menu blev Caspaccio lige inden håndboldkampen Danmark-Egypten, vi vandt med 5 overskydende mål.

Tirsdag, den 24. januar

Som de foregående morgener kølig, men det virker ikke så koldt som hjemme, sikkert på grund af det tørre klima – vi har ikke set en dråbe regn siden vi ankom til ES. Morgenturen med Daisy i dag var på 1709 skridt så hun får da motion.
Efter frokosten fik vi spillet lidt Petanque med Inger og Lasse, tre omgange resultat 2-1, solen skinnede og det stormede, se lige bølgerne i baggrunden og flagene.

Derefter en lumumba hos dem.
Aftensmad, Saltimbucca (Kalvekød med seranoskinke og salvie og hvidvin, hertil pasta m/persille, hvidløg, revet citronskal og rigeligt smør).

Onsdag, den 25. januar
Morgentur kl. 07:30 køligt 7 grader og solen er på vej op.

Ikke mange aktiviteter denne dag udover de kedelige. Lige undtagen håndbold WM

Torsdag, den 26. januar
Flot vejr igen – har aftalt med Inger og Lasse at tage til byen Vinarós ca. 28 km nordpå.
Kørte kl. 10:30 i vores bil – det er jo billigt da vi har tanket strøm på pladsen. Fandt hurtigt en p-plads og indløste en p-billet (det er lidt vanskeligt med disse automater da vejledningen er på spansk og bilens nummerplade skal tastes ind). Havde hundevognen med så det var bare derudaf – fandt en hyggelig café hvor vi lige kunne indtage en forfriskning – derefter ned til promenaden og den var noget flottere end vi var vandt til.

Vi fandt en fin restaurant, The Royal Bistro, og blev bænket i fuld sol. Fik en lækker frokost og nød det gode vejr og udsigten.

The Royal Bistro - fornemt!

Det var en fin frokost til kun € 31,- pr par incl. Øl & Vin

Ny og gammel arkitektur - er det pænt??

Efter et par timer gik turen hjemover og vi aftalt at tage kaffen hos os, da vi har fuld sol på vores plads. Fik lige besøg af Ida og Kaj også fra Sønderjylland.

Fredag, den 27. januar
Dejlig morgen med masser af sol og kun 6 grader. Vi skulle en tur på cykel til Paveslottet og kørte dertil efter frokosten. Hyggelig tur og kaffe på en Café ved udgangen.

På cykelturen hjem kørte Karin og Daisy direkte til pladsen og Jan lige en tur i supermarkedet.
Aftenen var i håndboldens tegn, semifinaler mellem Danmark og Spanien, Danmark vandt. Og derefter var det Sverige og Frankrig her vandt Frankrig, så vi skal se finaler søndag aften – hvor vi for øvrigt også er vært for Inger og Lasse med en ”på gensyn middag”.

Lørdag, den 28. januar

En slapper dag med indkøb og forberedelse til middagsgæster i morgen, samt opvask og rengøring.
Jan lidt handicappet – vredet om på venstre ben, men det går nok, skal sikkert bare motioneres væk!

Søndag, den 29. januar
Så skete det igen lørdag nat fik Daisy ondt i maven ud 2 gange omkring midnat og ud kl. 2 og 4 de to sidste tog Karin sig af, det plejer ellers at være Jan.
Efter frokost blev der dækket bord og forberedt mad til aftens gæster.

Cava med tilbehør, forret laks med fennikel (efter inspiration af Jannies forret til Nytårs aften) hovedretten kylling i Karry med ananas og kokosmel.
Vi havde en hyggelig aften, og blev enige om at se WM finalen hver for sig – det blev en forrygende kamp hvor Danmark vandt 34-29 og dermed 3. WM i rækken – super flot og spændende kamp.

Mandag, den 30. januar
Kølig nat og kl. 5 skulle der skiftes gasflaske, det var sgu´ lidt køligt, men godt at have to flasker.

Der var is/rim på bilerne

Efter morgenmaden fik vi sagt på gensyn til Inger og Lasse som nu kører til Vilanova. Vi støder til dem den 10. februar.
Kørte op i baglandet for at skifte vores spanske gasflaske, 12 kg for kun € 20,95 kr. 158,- tilsvarende ville koste kr. 228,- i DK.
Aftensmad: rester fra i går.

Tirsdag, den 31.januar
Igen en kold, men klar morgen. Dagen er gået med diverse indkøb og rengøring - så ikke megen øvrig aktivitet udover afslapning i solen.