Tirsdag, den 1. februar
Dansker petanque efter eftermiddagsturen

eftermiddagstur med en dejlig udsigt!

Onsdag, den 2. februar
Jan til Tandlægen for at få skiftet kronen, tandlægen insisterede på at lægge en bedøvelse så det fik jeg. Behandlingen tog en hel time, det er sgu´ lang tid at sidde med åben mund uden at sige noget. Der var ingen Petanque for os i dag.
Aftensmaden var hjemmelavet kæmpe rejer (1 kilo) stegt i olie og godt med hvidløg – vi spiste alle sammen.

Lækkert ik´?

Torsdag, den 3. februar
Fantastisk vejr – det var aftalt, at vi skulle have Inge & Lasse med på Sushi restaurant, vist deres første besøg af den slags. De syntes det var så overvældende og så til den pris € 11,90 ca. kr. 90,- for alt hvad man kan spise. Derefter tog vi til vores stamcafe og fik en kop espresso og en halvstor brandy.
Vi kørte hjem sidst på eftermiddagen og gik hver til sit efter en dejlig dag.

Inger & Lasse

Det er altså bare GUF!

Hernede forstår de at skænken en ordentlig brandy!

Fredag, den 4. februar
Indkøb i Mercadona, Inge og Lasse havde anbefalet denne butik. Der var parkeringskælder, men nok verdens mindste – mødte en ældre kvinde der forgæves prøvede at parkere sin lille bil, efter mange forsøg opgav hun og kørte ud igen, skulle måske ha´ hjulpet hende, men hun kunne ikke dansk.
Jan købte desværre noget forfærdeligt kød til en gang kødsauce – det var meningen at der skulle være til to dage, men resten røg direkte i skraldespanden. Fremover bliver der kun købt hakket kød som vi ser bliver hakket. Der er en god slagter på madmarkedet som vi har brugt tidligere.
Dansker Petanque………………………………………. gik fint!

Lørdag, den 5. februar
Noget overskyet, men ingen regn i nat som der ellers stod i vejrudsigten. Efter morgenmaden tog vi til byen for at gå på tøjmarkedet – ville lige se om der var nogle t-shirt som tiltalte os, Karin fandt en enkelt pris € 5,- Så var det tid til en forfriskning i form af en tynd fadøl, på en cafe på Ramblaen, inden turen gik hjemover via Aldi for at købe mælk og brød.
Kun Jan gik til Interpetanque – aftensmaden tilberedt ved fælles hjælp, en gang gullasch, derefter kaffe, TV og så til køjs.

Søndag, den 6. februar
Lidt overskyet og køligt, men senere blev det fuld sol så man kunne solbade. Inden da var det store vaskedag for beholdningen af rene håndklæder var næsten 0, og sengetøjet trængte også til en opfriskning.
Efter frokosten var det tid til en længere spadseretur, hjem til kaffe og så skrive til hjemmesiden som har været forsømt i en uge ☹.

Tirsdag, den 8. februar
Fint vejr. Vi ville tage en tur i kineserbutikken i dag, men først ville vi lige runde en meget stor sportsbutik for at se om der evt. var noget tøj der kunne være interessant. Vi måtte jo have Daisy med, og da hun nu igen havde fået vrøvl med maven og fået Diarre kunne vi ikke rigtigt lide at hun sad i bilen så vi måtte have hende med ind. Jan måtte bære hende så det begrænsede tiden. Vi fandt ikke noget vi måtte eje. Der lå en kæmpe dyrebutik ved siden af, og da vi kunne huske at vi havde fået et vældigt godt produkt da vi var i Spanien sidst, gik vi ind for at høre om de havde det. Og hurra, ekspedienten kunne engelsk, og vupti fandt hun det, så glade var vi, det er oven i købet noget som Daisy gerne vil nedværdige sig til at spise. Det hjalp omgående. Derefter tog vi til kineseren, kæmpe butik som har nærmest alt, vi fik købt en sofapude, en saks, en kløpind til Jan, en reol til køkkenteltet, nogle engangsbægre og en løber til at lægge over ovnen i forteltet så det ser lidt bedre ud.

Onsdag, den 9. februar
Strålende sol fra morgenstunden. Op ved 8. Tiden, morgenmad, havregryn.
Travl dag. Daisy skulle lige have en rengøring.

Morgensoignering!

Ved 11. Tide tog Karin med Inge i svømmehallen. Første dag i shorts, vi fik både boblebad og varm jazussi, og lavet noget vandgymnastik. Hjemme igen kl. 12.15. Så var der frokost med et glas rose til. Kl. 13.30 begav vi os mod petanquebanerne for at spille med de internationale, det var første gang Karin skulle spille. Karin trak en helt ny spiller, Marylin fra England, men det var ok hun var vældig sød. De tabte godt nok alle 3 kampe, den sidste mod Jan og Evelyn, vores genbo og fra Holland. Så hjem ved 17-tiden og få en before-dinner-drink. Karin lavede mad i køkkenteltet efter mørkets frembrud, det er lyst til omkring 18.30. Stegt torsk og pasta med persille.  Så lidt fjernsyn og de 2 sidste afsnit af matador, godnat.

Torsdag, den 10. februar.
Dejlig sol, men stadig koldt om morgenen til omkring kl. 10 når solen får magt. Jan blev sendt i byen efter nye forsyninger, mens Karin glattede hjemmet. Så var det tid til lidt frokost, og derefter drog Jan til tandlægen for at få sin krone sat på. Karin blev inviteret på lumomba hos Inge og Lasse. Det varede til Jan kom tilbage fra tandlægen, så måtte han også have en med. Hjem og maden blev så i den kolde afdeling, carpaccio og flutes. Og naturligvis en Rioja.

Fredag, den 11. februar
Igen en lidt kølig morgen. Karin og Inge skulle til svømning kl. 11 i mellemtiden lavede Jan mad til Daisy til de kommende dage, stegt kylling.
Efter frokost gik turen til ”danskerpetanque” og på vejen mødte vi Hanne og Peer som var på vej til deres plads D38, den vi havde bestilt til 2021, men som vi aflyste. Vejret her om eftermiddagen var mildt og solrigt – så det var rigtigt t-shirt vejr.
Vi fik hinanden som makkere og vandt begge kampe – da vi kom hjem satte Jan stegeben over til aftenens middag. Inge blev inviteret ind til en eftermiddags Aperol, Lasse gjorde sin entre kort efter – han havde været til tandlægen for at afprøve sine tre nye tandkroner.

Lørdag den 12. februar
Blev enige om lige at smutte ned på det lokale marked efter flere T-shirts. Det lykkes at finde 4 stk. på vejen hjem snakkede vi om at vi godt kunne tænke os en lille friturekoger, så det endte med at vi kørte til Cubelles til elektronikforretningen.
Der fandt vi en lille sød friturekoger. Jan tog til International petanque, dårligt vejr, overskyet og blæst, og for første gang lidt regn, men der var mange alligevel. Om aftenen skulle der så laves pommes frites. Det er nogle mega store kartofler de har hernede, og meget pommes frites egnede. Da vi lavede pommes frites i sidste uge tog det 30 min. I en almindelig gryde. Så de blev sat over i god tid. Da der var gået 10 min. råbte Jan at de nu var brune, så på med bøfferne i en fart, de fik ikke mange minutter, men var super lækre, og fine pommes frites og tomatsalat.

Søndag den 13. februar
Overskyet vejr og lidt blæsende. Først skulle hytten lige jævnes, et par bluser vaskes, støvsug og opvask. Så klar til det store marked, vi skulle bare ose og så have en kylling med hjem. Inger og Lasse spurgte om vi kunne tage en med til dem også. Vi kørte der ud efter vores gamle Garming hvor vi havde adressen på fra sidst vi var der. Der var ikke så mange mennesker måske fordi det var overskyet. Bedst som vi gik mellem boderne øjnede vi Hanne x 2 og Ove og Per, de sad og drak en meget stærk kaffe med en skvat cognac i.

2/3 del af "Hannebanden"

Vi slog os ned og drak en øl, men det var lidt koldt med kun en trøje på i blæsten. Vi spurgte om de var friske med en tur på Samis restaurant på torsdag aften, som vores gæster da de sidste år jo kørte tilbage og hentede os i Beaune og tog os med til Tyskland, da vi strandede med en bil der var i stykker. Vi fik fanget nogle kyllinger og så gik det hjemad igen. Resten af dagen bare hygge.

Mandag den 14. februar.
Formiddag Karin og Inger i svømmepølen, i dag lidt mange mennesker med børn.
Men det gik da, vi nåede hele vejen rundt i alle boblerne. Om eftermiddagen skulle Jan til tandlæge og få sat sin krone på. Inger og Lasse inviterede på vermouth da Jan kom tilbage. Vi fik vermouth med tonic og Jan syntes også vi skulle prøve en Manhatten, whisky og vermouth. Vi gik 18.30, havde nem mad, bacon og spejlæg til Jan og en pizza til Karin.

Tirsdag den 15. februar.
Vi var på marked i en by vi ikke havde været i før. Meget af det samme, masser frugt og grønt, og en masse tøj. Karin fik købt en ny jakke til 45 euro. Den gamle var blevet noget beskidt og den kan ikke vaskes her da den indeholder fjer.
Så udbyttet blev 3 avocado, et bundt Calcots, porrelignende grøntsag som de har hernede, og en ny jakke. Under vejs havde vi et pitstop hvor vi fik en øl, og så kom Birte og Gunnar selvfølgelig, de kommer hver gang vi sidder et eller andet sted og drikker øl.

Birthe og Gunnar som altid kommer forbi når vi sidder og får en kop øl!!

På vejen hjem var vi et smut om Mercadona.
Hjemme ved 14-tiden, sultne så frokost, avocadoerne med nogle dåserejer. Virkelig lækre avocado. Ved 17-tiden kom Peer fut, han fik lige en drink og gik så igen. Aftensmad indkøbt laks med de der grønne Calcots på grill. Laksen billig 65 kr. pr. kg, købt hos fiskehandler.

Dagens halve laks som blev til 6 laksebøffer!

Onsdag, den 16. februar
Vejret noget overskyet til at starte med, men dog 17 grader.
Inger og Karin tog til svømmehallen om formiddagen, Jan en tur i supermarkedet. Frokost og så til Interpetanque – i dag var der kommet mange nye fra Frankrig, bare så skønt – selv Karin fik en længere samtale med en ældre fransk dame som bare pludrede hi, hi. Vi spillede begge med en hollænder – Jan og Emil vandt over de måske bedste franske med 10-9. Men der var ingen finale til nogen af os.
Efter vi havde set finalen gik vi op på restauranten og fik en kop kaffe med en avec, i selskab med 6 hollændere, det var hyggeligt og i solen – det ene par havde sejlet meget omkring Sjælland og kendte meget til diverse havnebyer.

På hjemvejen blev vi shanghajet af Ove til en lille én sammen med hele ”hannebanden”.

Sen aftensmad en wok mad – selvfølgelig lavet i vores elektriske pande.

Torsdag den 17. februar

Vi havde jo inviteret Hannebanden på restaurant hos Sammis om aftenen. Det viste sig at de først havde åbent kl. 20. Så det var jo lidt sent. Vi havde fået Inger og Lasse til at se efter Daisy som skulle være alene i campingvognen. Vi drog af sted ved 19.30 tiden, vi kunne godt høre, at Daisy gøede lidt men vi håbede at det gik over. Vi ankom til Samis lidt inden 20, Jan og Ove kørte, så vi måtte vente lidt uden for. Men vi blev etableret omkring det runde bord i kælderen.

Hanne, Peer og Hanne

Jørgen, Hanne og Ove
Vi troede vi skulle have menu, men det viste sig at det kun var muligt i dagtimerne, så det blev til a´la carte, noget dyrere, men også kæmpe portioner. Der var så meget på spisekortet de ikke havde, bl.a. bestilte Karin Ossobuco, det havde de ikke samt flere andre retter. Endelig havde vi fundet noget de havde og vi gerne ville spise, så var vi også helt udmattede, for de taler kun spansk, så det er lidt vanskeligt at gøre sig forståelig. Maden kom til os alle 8 på en gang, og smagte super godt.

Vi bad om doggybag med hjem, og det var de tilsyneladende vant til, vi fik pakket kød fra hver enkelt i en fornem plastbeholder og bærepose. Hanne (Ove) som ikke spiser så meget, fik hendes kød med hjem, og der var i alt fald til en gang aftensmad. Vi fik en kop kaffe bag efter og drog så mod campingpladsen igen, var nok tilbage lidt i 23. Daisy var vildt glad for at se os, og Inger fortalte at bortset fra et kvarters tid med lidt smågøen i starten, havde der ikke været noget ballade. Alle blev så inviteret på en lumumba til at slutte aftenen af på. Efter et par stykker gik vi hver til sig ved ca. 00.30 tiden. Godnat.

Fredag den 18. februar.
Fantastisk vejr, solskin og 19 grader. Karin til svømning kl. 10.30, frokost, Danskerpetanque kl. 14.00. Vi var inviteret hen til Per og Hanne efter petanque, de havde haft en culotte steg med hjemmefra på 1,7 kg som de ville Sous Vide, samt lave bearnaisesauce også i Sous Viden
Så efter petanque gik vi over til dem. De havde også været ved den spanske grænse og købe en dunk med 20 år gammel portvin, samt nogle meget spændende pølser med forskellige krydderier i. Så forretten var tapas, pølserne i små skiver, der var bl.a. en med rosmarin, Manchego ost og et dejligt brød, bare super. Dernæst stegen med bearnaisen, som var lavet på følgende måde: et rødbedeglas tømt for rødbeder og rengjort, kommer en æggeblomme og ca. 100 gr. smør pr. person, ned i glasset, samt bearnaiseessens og estragon - lægger det i Sous Viden omkring 1 time, op med glasset og ned med en stavblender og piske piske, færdig bearnaise, og den smagte helt fantastisk godt. Desserten var forskellig slags is med mere portvin.

Hanne, Peer, Karin og Hanne

Ove, Hanne, Hanne.

Charmetrolden Peer
Så var vi gået træt omkring kl. 22. Godnat.

Lørdag den 19. februar. Overskyet.
Marked fra formiddagen af. Jan skulle bytte en T-shirt som var for stor. Markederne er nu skilt ad, tøjmarkedet ligger et sted og madmarkeder et andet sted. Så først til tøjmarkeder, svært at få parkeringspladser, men det lykkes, Jan tog alene hen og byttede mens Karin og Daisy blev i bilen. Så til madmarkedet. Vi kørte i parkeringskælderen hvor der er en elevator der kører direkte op midt i markedet. Ingen pladser, men der var 2 strømpladser, i med stikket men vi kunne ikke få det til at virke, det hele stod selvfølgelig på Spansk og der var ingen til at hjælpe. Der var så en dame der kørte lige ved siden af strømpladsen, så vi fik hendes plads. Der var elevator op fra kælderen, så det var jo fornemt. Nogen gange er det lidt besværligt når Jan må tage Daisy i klapvognen og bære hende og vogn op af en masse trapper.
I dag skulle vi handle kartofler, tomater, rødløg og 2 ”Polloer”, en til Inger og Lasse og en til os til aftensmad. Hjem og spise frokost, Jan ville gerne til Petanque, Karin og hund gad ikke i dag. Det begyndte at støvregne da Jan skulle af sted. I dag var vi fire danske mænd, Peer, Ove, Jørgen og Jan, til Interpetanque, kampene i dag blev afkortet til kun to afdelinger da arrangøren (norske Lise) frøs. Jørgen vandt finalen sammen med John (GB). Derefter gik vi 4 danskere, Lise og John op på restauranten og fik en kop kaffe flankeret af en brandy – det blev til to omgange da chefen for Vilanova Park Camping gav en omgang. Vi måtte ikke sige det til de øvrige campister for han mente det ville svække hans respekt. Hjem til en gang kylling (pollo) med hjemmelavede pommes frites og en god flaske rødvin

som Jan fik af vores genboer fra Schweitz som tak for hjælpen med en vandslange.

Søndag, den 20. februar
Har også fundet den bedste vin til pengene (€ 3,99) Crianza = lageret minimum 2 år og 1 på egefad. Købte 6 flasker sammen med øvrige indkøb i Aldi. Ellers en slapperdag (igen).

Karin lavede en pandefuld frikadeller så der var til to dage ��

Mandag, den 21. februar
Fantastisk solskinsvejr, skyfrit og 20 grader – men så skulle der lige beskæres træer helt op af vores læsejl hvor vi sad og spiste frokost. Det giver nu en masse lys/sol sidst på dagen.

Karin og Inger var helt alene i svømmehallen – så der kunne snakkes og pjaskes uforstyrret.
Visit hos Hanne og Peer til et glas rødvin og skyllet efter med den 20-årige portvin. Vi har også besluttet at deltage i fredagsmiddage med ”Hannebanden” efter danskerpetanque. Vi regner med at det er os der holder det den 4. marts hvor Gitte er hernede.
På aftenturen med Daisy var vi lige ved at træde på de farlige processionslarver – Jan fik skubbet dem ned i kloakken så håber vi de ikke kommer op igen, men der er mange rundt omkring i skoven så vi skal passe på.

Aftensmaden var laksekoteletter stegt på grillen og tilbehør Calcots.

Tirsdag, den 22. februar
Sjov dato: 22.02.2022 – masser af sol – efter morgenmaden kørte vi mod Cubelles og landede i Cunit et rigtigt badeområde med flotte strande og en promenade med masser af palmer – vi gik temmelig langt og fandt til sidst en lille café hvor Karin indtog en Sangria og Jan en fadbamse (klokken VAR passeret 11:00).

Man har stranden for sig selv på denne årstid!

Skilt næsten som i Peniscola!

Ja ja skygge skal der til!

På vejen tilbage til bilen talte vi om hvor vi skulle spise frokost – vores Sushi restaurant blev valgt, til en forandring!!

Et par af mange!

Efter indtagelsen af mange stykker gik turen tilbage til campingpladsen hvor Inger og Lasse havde besøg af Lene og Jan, vi blev inviteret ind til en kop øl.

Onsdag, den 23. februar

Så skete det igen – Daisy havde slikket noget på bag-poten om aftenen lige inden vi skulle i seng – hendes pote var hævet og hun ville ikke støtte på den. Derfor tog Jan alene til byen for at handle ind til middagen om torsdagen for Inger og Lasse. Efter frokosten tog Jan alene til petanque og da han kom hjem kiggede vi på poten og blev enige om at det var afsted til dyrlægen. Dyrlægen undersøgte Daisy også i munden for at sikre sig at det ikke var en skade fra Processionslarverne (som kan være dødelig) det var det ikke, hun klippede lidt i huden på den ene tå, rensede med bl.a.
klorhexedin og et skud i nakken, poten blev indpakket og hun skulle have piller de næste 6 dage. Fik tid til eftersyn om torsdagen kl.18:00 – så middagen med naboerne er så flyttet til lørdag.

Fra venstre: Monique F, Chris GB, Theo NL, ??NL, Lillian NL, Nono F, Alexander D, Mark GB, Sally GB, Evelyn NL, Jean F, Henri F, Cecilie F.

Nedenunder: Ove og Jørgen sammen med John GB og Alain F.

Torsdag, den 24. februar
Tur i den gamle bydel en kop kaffe på Ramblaen inden turen gik til dyrlægen, som rensede Daisys pote – de kan stadig ikke finde om der er et fremmedlegeme.
Byen er pyntet op til det forestående karneval-fastelavn, undervejs fandt vi en meget fin vinforretning som skal besøges senere.

Fredag, den 25. februar
Sally kom lige forbi for at vise hvilket produkt de brugte da deres hunde havde skader – efterfølgende prøvede Jan at få det på Pharmasia, men forgæves – til gengæld fik vi et andet produkt.

Sally med "renseproduktet" hun ser lidt trist ud, men er ellers altid glad!
Dansker petanque og efterfølgende middag hos Hanne/Ove, undervejs strikkede Peers Hanne en lille sok til Daisy så hun ikke fik skidt i såret – fornemt.

Lørdag, den 26. februar
Den udsatte middag for Inger og Lasse – start kl. 13:00 menu: Rejer og avocado – højrebsbøffer med bagekartofler – appelsindessert. Kaffe med chokolade og en lumomba til at skylle efter med.
Om formiddagen havde vi været i receptionen for at reservere plads til januar-april 2023

Søndag, den 27. februar
En ren slapperdag det havde regnet om natten, men ikke voldsomt – Jan kørte til Aldi for at handle og det blev til en gang Hakkebøf med pommes frites, og Bearnaisesaucen blev leveret af Hanne P.
Solen kom frem om eftermiddagen

Afslappet Daisy i sin stol

Mandag, den 28. februar
Kølig morgen, men ved frokosttid kom solen dog frem og så blev det rigtigt varmt – vi havde aftalt at der ikke skulle ske noget i dag udover afslapning, spise og drikke.

To billeder fra pladsens minigolfbane

Dagens menu:
Revelsben stegt i ovnen samt resten af pommes frites, de frosne som ikke kan måle sig med dem vi selv laver.