Dag 168 tirsdag, den 5. marts

Vejret er solrigt men nogle grader koldere end i Valencia, dog mindre blæsende. Til gengæld er der enorme mængder pollen så alt er gul/grøn, godt man ikke er allergiker.
Jan ”blev sendt” ned i byen for at handle ind til aftensmad mm. Det blev til en gang Foreller bagt i ovnen med smør, løg og dild – vi havde lånt et brev hollandaisesauce af Bodil og af dette lavede Karin en gang dildsauce.
Det blev en herlig fiskemenu med vores sidste flaske Borugogne Rully 1. crus fra vores ynglings producent Jacquesson.

Dag 169 onsdag, den 6. marts

Overskyet men temperaturen ok – efter frokost skal der spilles Petanque kl. 14.00 Hyggelig at møde alle spillerne igen, Cornelius, Martin, Peter, Wauters, Alexander, Carla, Victoria, Louis, William osv……Der var også kommet et par danskere siden sidst, Bjarne og Else de tager hjem på lørdag, Torben som kommer fra Ballerup og har en stor autocamper på tyske plader (den er opmagasineret i Flensborg når han ikke er i udlandet)
Dejligt at komme i gang igen, Karin spillede med Else vandt 1 og tabte 2, Jan spillede med franske Henrik og vandt 2 og tabte 1.
Vi ville ikke med B&V op og spise på pladsens restaurant, men ned til byen for at få Sushi – desværre viste det sig at den var lukket og det var alle de øvrige restauranter på promenaden også, så turen gik hjemad via Aldi. Det blev til en gang varmemad Mørbradgryde med pasta og en flaske Rioja – det var da en god erstatning for Sushien.

Dag 170 torsdag, den 7. marts

Det regnede lidt i nattens løb og nogle få vindstød kom der også, så da vi stod op var det hele dækket af pollen – føj. Til gengæld skinnede solen fra en skyfri himmel. Vi besluttede at tage ned og spise frokost på den Sushi restaurant hvor vi har været tidligere, den ligger nede på Promenaden, vi skulle lige tage afsked med byen. For 10 euro kan man bestille fra kortet lige så meget man kan spise. Lidt ad gangen, så er det frisklavet og serveret efterhånden - lækkert. Hertil gik det fint med 2 flasker hvidvin - det tog jo nogen tid at spise 20 stykker hver.

Derefter gik turen til vores bar, der har vi været rigtig mange gange, kaffe og brandy, en kæmpe pokal.

Det var så afsked med Byen Vilanova for denne gang, men tro os – vi kommer igen!

Dag 171 fredag, den 8. marts

Efter morgenmad og frokost - en tur til Castellet – ville vise B+V hvor vi holdt julefrokost.

Når men ser billedet live er det en tyr med et par kvinder, men på fotoet ses kun kvinderne - pudsigt ik´?

En art kaktusplante.

Fik bare et glas vin på restauranten udenfor med den flotte udsigt over søen.

Dag 172 lørdag, den 9. marts

Tog en tur til markedet vi skulle bl.a. have noget kød til de næste tre dage. Sad og fik en øl i dejligt solskinsvejr.
Jan tog alene til Petanque, spillede med Alexander fra Tyskland, en stor glad, positiv og højtråbende fyr.
Det var Bøfdag….så det blev til lækre bøffer med en lækker Rioja.

Vil lige vise et par foto fra baderummet:

Dag 173 søndag, den 10. marts

Solen stod højt på himlen – tog lige en tur til Aldi, vi manglede Kokosmælk til middagsretten.
Frokosten blev indtaget i det fri. Rengøring for al pollen. Karin lavede 3 portioner mad, koteletter i karry med kål og ananas. Al madlavning foregår udenfor. Spiste den ene portion om aftenen.

Dag 174 mandag, den 11. marts

Sidste dag på Vilanova. Pakkede alt det vi kunne komme til, havde 2 flotte blomster stående som vi besluttede at give til Gerda og Kurt, og så lige sige farvel. Købte kylling oppe i restauranten til aftensmad, så vi kunne spare på opvasken.

Læg lige mærke til det smarte selvkomponerede afløb, fremstillet af bl.a.en vanddunk, til kloakvand!!

Dag 175 tirsdag, den 12. marts

Kørte fra Villanova ved 10.30 tiden. Første stop var Narbonne. Det regnede faktisk lidt på turen, ca. 5 dråber og vi blev enige om at det var det første regn vi så i år, og vist også fra midt i december. Vi var super heldige at det ikke blæste ret meget, der er nogle vindfølsomme steder omkring grænsen, men turen gik fint. Efter at ha´ kørt lidt forkert, fordi der var blevet lavet nye veje, ankom vi til Campingplads Nautique. Den med egen toiletbygning med toilet og bad, men der var ikke varme på badeværelserne det blev løst ved, at sætte en el-varmeovn over til badeværelset.

Bodil og Verners vandpumpe var gået i stykker, men vi blev enige om at vente med at få den lavet. Vi gik en tur ned til søen for at se den flotte udsigt. Hjem og få varmemad og se de sidste afsnit af Krøniken.

Dag 176 onsdag, den 13. marts

Kørte fra Narbonne ved 10.30 tiden, det var lidt mere blæsevejr i dag men det gik helt ok. Ankom til Avignon ved 16.00 tiden efter et frokoststop. Blev indlogeret på en ok plads. Toiletforholdene er lidt primitive, ret meget udendørs og temperaturen var kun 7 grader morgen og ca. 15 grader eftermiddag, men lidt skyet med sol. Efter udpakningen var det lige tid til et glas rosé inden det var madtid, micro-mad og pizza. Forsøgte at se ”Kan de li østers”, gammel dansk krimiserie, men øjnene klappede ligesom i (mest Karins).

Dag 177 torsdag, den 14. marts

Tog til Avignon by for at se den gamle Pave-by, det var på gåben, færgen sejlede ikke i dag torsdag. Vejret ca. 15 grader, føles godt nok koldt.

Først så vi Paveslottet, men bare udefra, dejlig udsigt, vi kunne se til Mont Ventoux. Så et godt glas rødvin på pladsen foran Slottet, Chateauneuf du Pape, uhm, derefter ned ad nogle af de små gågader så frokost, Moules frited, nam nam.

Lidt mere gåen rundt og så hjemad ved 17. tiden.

Det blev til en lumumba hos B&V inden aftensmaden, rugbrødsmadder, ristet bacon og spejlæg.
Så TV på PCen ”Alene i Vildmarken”, vi kan næsten relatere os til udsendelsen, bortset fra at vi altså ikke har tabt os så meget som dem i udsendelsen, næh tværtimod.

Dag 178 fredag, den 15. marts

Vi kørte fra Avignon kl. 10.15 på vejen blev det hurtigt overskyet og regnvejr. Stoppede ved frokosttid, der var lige en Mc Donald så vi gik indendørs med hund og spiste en burger. Derefter videre igen, kom i nærheden af Lyon ved 14. tiden, der var meget trafik, holdt lidt i kø. Vi kom til pladsen ved 15. tiden. Ikke nogen specielt god plads, og for første gang, i jeg ved ikke hvor lang tid, var der MUDDER på vores plads, det har vi overhoved ikke været vant til.

Daisy med sin nye ven - de fik altså hilst på hinanden!

Toiletforholdene tålelige, nu er der kommet toiletbræt på toilettet så selvfølgelig et fremskridt. Da vi havde fået installeret os skulle vi lige over og handle, der lå en stor Auchan butik lige ved campingpladsen, og jeg siger bare at den var stor, kæmpe, så det tog hundrede år at handle, Karin gik ind og Jan og Daisy ventede i centeret hvor der var bænke til at vente på. Da Karin endelig kom ud igen, efter flere sms´er, hvor bliver du af, gik det mod pladsen igen. Et enkelt glas rødvin hos Bodil og Verner og så aftensmad, varmemad koteletter i karry med ris. Nu smagte det bedre, vi havde fået købt ny Karry, det Karry som Karin havde lavet maden på smagte ikke af en s…, det var fra 2011, så det røg direkte i skraldespanden.
Øv - at vi ikke kan se X-faktor, men vi har ikke meget data tilbage, og de her pladser har ikke fundet ud af, at Wi-Fi er opfundet og et must i dag. Der er Wi-Fi ved receptionen om sommeren er hele pladsen dækket.

Dag 179 lørdag, den 16. marts

Afsted fra Lyon kl. 10:30 vejret var sol og temperaturen 15,5 grader.

Turen gik uden problemer og vel ankommet til pladsen i Beaune ca. 13:30 – der var ikke mange på pladsen, den åbnede jo også først i går, men var parat til campisterne.
Vi fik plads 13 denne gang, solrig og tør, og kom hurtigt på plads.
Og så skete det igen: Karin snublede igen på trappetrinet og væltede ud på jorden med det resultat at foden blev forstuvet (tror det er 3. gang dette sker).
B+V skulle ikke med op på restauranten og spise aftensmad så vi gik alene – blev også vel modtaget af restauratøren, som straks sagde, at Daisy ikke behøvede at være i snor, men kunne gå frit omkring på restauranten – ja det er meget anderledes end i Spanien.
Menuen blev: Beuf Bourgignon, og ostetallerken til Karin, og 6 snegle og Beuf Bourgignon til Jan, og selvfølgelig en dyr/god bourgogne. Karin mente, at da vi nu ikke havde været meget ude og spise i Spanien så var det sgu´ ok med en dyr bourgogne.

Dag 180 søndag, den 17. marts (1/2 årsdagen for afrejsen).

Dejlig morgen, men lidt kølig – det blev til en lille cykeltur for Daisy og Jan.
Det var meningen at vi alle skulle til vinsmagning hos Patriarche, men Karins fod ville ikke med så Jan gik alene i selskab med B+V.
Da vi ankom til Patriarche stod Pernille (”vores” søde sommelier) med et større selskab som skulle vises rundt i vinhuset, vi fik hurtigt kontakt med hinanden og et knus samt en kort snak. Hun gik med over til receptionen og fortalte, at vi var hendes VIP-gæster og derfor skulle ikke betale € 17,-
Igen en fantastisk smagning 3 hvide og 7 røde bourgogne samt 1 Creme de Cassis, 1 Brandy og 1 Marc.

Aftensmaden er igen en ægte bourgognemenu på pladsens restaurant.

Dag 181 mandag, den 18. marts

Det har været en kold nat, og morgen temperaturen er ca. 9 grader, men trods alt tørvejr.
Jan spillede lidt Petanque alene om formiddagen. Vi aftalte med B´V at vi skulle en tur til byen om eftermiddagen, og vejrudsigten lovede tørvejr. Vi cyklede pga Karins fod og da vi kom til centrum begyndte det selvfølgelig at regne, og vi havde ingen regntøj/paraplyer eller lign. med så det var ind på Grand Café og drikke en flaske bourgogne (det er ellers ikke rigtig noget for os) vi tog hjem til pladsen mellem bygerne og aftensmaden var i vognen – kalvekød i fløde med peberfrugter, hvidløg, ingefær, tomatpure samt pasta.
Lidt kedelig dag, men vi er ved at forberede os på at komme hjem til DK og det ustadige vejr, men også til at møde alle vores dejlige familie og venner.
I morgen tager vi til Ribeauville i Alsace – der hvor storken vandrer på pladsen, en tur på ca. 270 km.

Dag 182 tirsdag, den 19. marts

Afrejse fra Beaune i fint vejr – ankomst til Ribeauville midt på eftermiddagen.
Velankommet, vi fik plads nr. 55 som vi har boet på før - blev mødt af pladsens frue Isabelle som taler et godt dansk. Hun kan huske hvad vi hedder, så man må konkludere, at vi har været her ofte og opført os ordentligt (måske). B+V fik pladsen lige overfor, der er i alt ca. 20 vogne så vi har rigeligt med plads.
Resten af eftermiddagen blev brugt til champagnedrikning i anledning af Bodils fødselsdag, hun serverede en lækker Crement fra Patriarche.
Aftensmaden blev pizza og mikromad i vognen for os selv.

Dag 183 onsdag, den 20. marts

Solen stod højt på himmelen, men det havde sgu´ været koldt om natten.
Det var vaske dag – både tøj og mennesker.
Eftermiddagen skulle bruges til en tur i byen – Bodil havde fødselsdag i går så hun ville gi´ en gang middag hvilket vi dog fik hende talt fra, men hun kunne så give vinen.
Gennem byen skulle der selvfølgelig kigges på butikker samtidig med en restaurant vi kunne spise tidlig aftensmad på. Undervejs blev det til en flaske Riesling, her fra Alsace, på byens rådhusplads pris € 24,- lidt dyr måske, men den smagte fint.
På vej ned ad gågaden (byens eneste) for at finde en restaurant der havde åben endte vi endelig på én og fik tilkæmpet og et godt bord – de kunne så fortælle at køkkenet havde lukket (og vist først åbner igen kl. 19). Så var det hurtigt hjem i stedet for, vi var ved at dø af sult.
Vi (Karin og jeg) besluttede at tage til Riquewihr om aftenen og spise på restauranten som vi gjorde i oktober, men den var desværre ikke åben endnu så vi skulle finde en anden og valget faldt på Restaurant Stalden – en meget hyggelig og fornem, men også lidt dyr restaurant.
Vi fandt et godt bord lidt for os selv så Daisy kunne være frit – den ene venlige tjener kom med en skål vand til Daisy - det gør de bare uopfordret i Frankrig – nå men da den anden venlige tjener kom og ville have vores bestilling sparkede han selvfølgelig til vandskålen så Daisy fik et ekstra bad, der blev så vådt at vi måtte skifte bord.
Det blev til en Crement som velkomst drink og Cote de Beuf med pommesfrittes, bearnaise sauce, grøntsager samt en flaske Rhone, det hele var meget lækkert, måske også prisen € 106,- ca. kr. 800,-.

Vægtæppe ved udgangen.

Var hjemme kl. 21:45 en kop kaffe og avec.

Dag 184 torsdag, den 21. marts

Igen en kølig nat, og vist også fuldmåne. Det var fuld sol og temperaturen kryber op henad formiddagen, som blev brugt til PC arbejde for IF-Telefonen samt planlægning af turen de sidste 10 dage.
Efter frokost tog Karin cyklen og kørte til LeClerc for at købe ind – eftermiddagen skulle bruges til en gåtur i byen og måske aftensmad der.
Det blev til en cykeltur til byen (for at kigge på glas) aftensmaden blev fisk med kartofler og dildsauce – og ja en flaske Riesling.

Dag 185 fredag, den 22. marts

Fantastisk vejr lunt og solrigt. B+V kunne ikke finde op til Königsberg borgen så vi viste vej derop, og medens de gik på ”borgbesøg” drak vi en kop kaffe og en enkelt øl til deling. Vi sad med udsigt over hele området. Da B+V kom tilbage skulle vi så vise dem storkefarmen og kørt dertil, Hunawihr, og vi fik set en masse storke som var i fuld færd med at bygge deres reder. Derefter en tur til Riquewihr – Karin skal altså ha´ de fine vinglas, og hun fandt og købte dem. Medens madammerne gik på indkøb tog Verner og jeg på café og fik en tynd fadbamse.
B+V ville servere en gang stegt flæsk med persillesauce, men de havde kun 8 stk. flæsk og Karin havde fortalt dem at det kun var til dem selv (vi plejer at spise 8-10 hver) så de ville lige køre forbi LeClerc men der var ingen flæsk – løsningen blev så: de spiste deres flæsk og vi spiste vores jambon, æg og rejer, og så en god flaske hvid Rully.
Vi serverede så en Irsk Coffee bagefter.

Dag 186 lørdag, den 23. marts

Cyklede til Bergheim

Karin skulle bytte et glas i Riquewihr så aftensmaden blev indtaget samme sted – på ”vores” hyggelige rest. Den bestyres/ejes af et par noble herrer (sikkert kærester) og der er hjerter overalt. Vi fik noget lækkert mad og vin.

Dag 187 søndag, den 24. marts

Pakke og så afsted til Rüdesheim, Rhiengau Camping, 291 km.
Ankomst midt på eftermiddagen og i fuld sol. Pladsen lå lige ud til Rhinen så fin fin udsigt, rimelige badeværelser.
Spiste på pladsens restaurant – ikke verdens bedste, men dyrt.
Afregningen med strøm var ikke helt korrekt og vi følte at vi blev taget i r…..
Ikke et genbesøg værd.

Dag 188 mandag, den 25. marts

Cyklede til Rüdesheim, der var ca. 3 km.

Sol og bygevejr
Drak vin på Café
Spiste frokost/aftensmad på det fine Park Hotel med den store terrasse og lige ved floden – det var rigtig lækkert og til meget rimelige priser – et genbesøg værd.

Dag 189 tirsdag, den 26. marts

Kølig morgen, iflg. Verner var der frost på bilerne om morgenen
Efter frokost kørte vi til Schloss Johannesberg
Købte tre flasker
Aftensmad hjemme i vognen
Danmark spillede 3-3- mod Schweiz

Dag 190 onsdag, den 27. marts.

Kørte fra Rüdesheim til Am Hohen Hagen i byen Dransfeld ikke lang fra Göttingen. Vild tur gennem Kasselbakkerne med mange lastvogne, og det sidste stykke til campingpladsen blev vi ledt fra motorvejen og ind på nogle meget små skovveje med mange sving og en stigning på 10 %, mangler stadig den Garmin der kan finde ud af, at man kører med campingvogn. Velankommet kl. 13. 45. Vi fik nogle fine pladser så der ikke var langt til badebygningen. Spændte ikke fra. Om aftenen spiste vi på campingpladsens restaurant, fint sted, tema ”sørøver”.

Karin fik først en meget stærk suppe, thai,
derefter en burger uden brød med løg og champignons.

Jan fik en Rumpsteak med søde kartofler meget lækker.

Der er fint gratis Wi Fi. Dejlig badebygning, hyggeligt køkken med opvaskemaskine, i det hele taget en god plads. Pris 24 euro. Absolut en genbesøg værd.

Dag 191 torsdag, den 28. marts

Kørte fra Am Hohen Hagen ved 10.30 tiden. Inden havde vi godt nok fundet ud af at køleskabet havde stået på ”batteri”, så bilens batteri var lænset for strøm, da vi ikke havde spændt af. Verner måtte så hen med startkablerne, først lød det bestemt ikke som om vi kunne få den startet, men efter at have flyttet lidt rundt på klemmerne på Verners bil, så gik den heldigvis i gang. Så afsted mod Bispingen hvor vi ankom ca. 14.30. Kunne desværre ikke få vores normale pladser på campingpladsen da de var under renovering så vi måtte ligge på græsset.

Vel ankommet skulle vi lige have et glas hvidvin, der kom en anden dansker og snakkede og snakkede, det begyndte så at regne så det var ind. Om aftenen gik vi op på kroen i byen, der hvor vi var en gang til vores bryllupsdag. Fik dejlig mad, lækker bøf (Tysklands bedste vil jeg sige), brattkartofflen og salat.

Jan spurgte om de havde fransk rødvin, så de fik fremtryllet en vin fra 2002, det var en appellation (Coteaux Varios Contrôlée) som vi overhovedet ikke kendte, så vi kikkede lige en gang, pris 21.50 euro.

Dag 192 fredag, den 29. marts.

Tidlig op til en solrig morgen, men græsset var godt vådt. Alt klappede bare, og morgenbrødet var godt – vi kørte afsted kl. 10:30. Vi passerede grænsen til DK kl. 14:00 og for første gang oplevede vi ”grænsekontrol” – pudsigt!

Turen gik glat også omkring Hamburg og vi ankom til Kruså Camping kl. 14:30, receptionen åbner først kl. 17:00, men man kører bare ind og finder en plads.
Bodil trak en flaske hvidvin op som velkomst – aftensmaden skulle ha´ været en pizza til Karin og noget andet til Jan, men i Pizzariet var der så lang kø at Karin opgav, så det blev til en gang brød, laks, paté og micromad.

Dag 193 lørdag, den 30. marts og vores sidste overnatning.

Det var Verners fødselsdag og den blev fejret i Flensborg med øl/vin på café på gågaden og senere da vi kom hjem fik vi Champagne.
Verner og Jan havde joket lidt med Jans ”bøssearmbånd” så hvad var mere naturlig som gave til Verner: to armbånd!
I Flensborg fik vi handlet stort ind – Maria havde sendt en dosmerseddel da hun skal afholde Tristans (sønnens) konfirmation. Så med vores få kasser vin, vand og øl blev bilens bagagerum fyldt til taget.

Daisy passer på drikkevarerne.
Ned til havnen og så hen på Hansens Bryggeri for at få en gang Schweinehakse med Bratkartofflen, samt en dunkel beer, et fantastisk makkerpar.

Billedet taler vist for sig selv!

Dag 194 søndag, den 31. marts

Så kom vores sidste dag på turen (troede vi) vejret var en dejlig dansk forårsmorgen. Efter morgenmaden, som var incl. en Fernet Branca, pakkede vi de sidste ting. Vi havde haft lidt problemer med bilens kobling dagen før, men vi ville tage chancen og køre hjem, så op og betale og koble campingvognen på vognen. Sagde også farvel og på gensyn til vores ”tro følgesvende” Bodil og Verner.
Det gik dog lidt trægt med at trække campingvognen så lige før motorvejen tog vi en rigtig U-vending og kørte tilbage til Kruså Camping. Vi ringede først til Tryg Vejhjælp som er vores forsikring, de kunne dog kun hjælpe med bilen og trække den hjem om et par dage og campingvognen ville de kun tage med for kr. 5.100,- de påstod at vi ikke havde den udvidede forsikring, uforståeligt – de var virkelig fucking at tale med så vi skal vist lige ha´ set på vores forsikringsforhold når vi kommer hjem selvom vi har været meget tilfredse med IDA forsikring (der er tilsyneladende kommet ændringer uden vi har fået info).
Til alt held har vi, fordi vi får lavet vores service hos VW, en udvidet gratis service: ved uheld henter de bilen og kan den ikke repareres inden 24 timer får vi stillet en erstatningsbil gratis til rådighed – det er k….edme service.
Ja sådan blev den ”sidste dag” flyttet nogle dage.

Dag 195 mandag, den 1. april

Vi fik en lille fabriksny UP at køre i, men vi ville ikke være mere i Kruså så vi besluttede at pakke den lille bil med dyner og køletaske

– og så var kursen sat mod Karlslunde.

Vores søde hundevenner havde været ovre og sætte flaget og en masse små flag samt en fin blomsterkurv – så velkommen hjem.

Ja det var så de seneste 6 ½ måned …………………………………….. så er der vel kun tilbage at vi skal evaluere hele turen inden vi skal afsted igen.

SLUT

PS! Jan hentede bil og campingvogn torsdag, den 4. april
medens Karin og Daisy var hos Dyrlægerne.