Så er det Spanien:

Dag 45, onsdag 31. oktober, Svoger Lars fødselsdag.

Efter morgenmaden gik vi en tur rundt på pladsen, solen skinnede fra en skyfri himmel – pladsen er meget stor, men også meget velholdt, på vores tur kom vi forbi en hytte hvor der boede et dansk ægtepar, Kurt og Gerda fra Fyn, vi kom i snak med dem og det viste sig at de havde været gæst på pladsen i 10-15 år og en stor erfaring som vi senere fik stor gavn af. Bl.a. fortalte de at man kunne købe WiFi i 60 dage for 30 € (da vi kom fik vi at vide at det kostede 20€ pr uge) så det var da en besparelse der ville noget. Vi fik også et tip om indkøbsmuligheder og den lokale vinbonde hvor vi kunne købe vin i dunke. Vi købte to 3 liters til € 4,10 pr stk. Nedenfor flankeret af en dunk vand - sørgeligt men drikkevand skal købes.

Efter indkøbsturen til supermarkedet var det bare hjem og nyde solen og aftensmaden, og en lille gåtur hvor vi igen stødte på et andet dansk par, Einar og Helga som også har været her mange gange, sjovt for begge par vidste alt om hvor mange danskere der er på pladsen og hvor de bor. Einar er ham der arrangerer petanque turneringen på pladsen. Der spilles petanque hver onsdag og lørdag for alle nationaliteter og om torsdagen og lørdagen kun for danskerne, vi skal selvfølgelig med i begge.
I løbet af aftenen trak skyerne sig sammen over os, og så fik vi sgu´ regn igen så det battede, uheldigvis for Karin var hun oppe og vaske op så da hun kom tilbage var hun lige så våd som selve opvasken, det lynede og tordnede helt vildt og igen skulle vi opleve at en hel campingplads blev mørklagt – så igen i gang med at få køleskabet over på gas og alle lygter frem. Efter en god time kom strømmen igen – det lyder sikkert utroligt, men man klarer sig bedre på camping end hjemme når der er strømafbrydelse.

Dag 46, torsdag 1. november (helligdag for spanierne).

Vi cyklede lidt rundt på pladsen for at se nærmere på områderne, spiste frokost, middag og ellers slappede af – vejret var solrigt og lunt, senere noget køligere, men vi kunne dog spise ude i forteltet. Kurt og Gerda kom lige forbi om eftermiddagen, de sagde nej til at sidde så vi snakkede kun lidt frem og tilbage og fik flere gode råd.

Dag 47, fredag 2. november.

Dejligt solskinsvejr, men ikke så varmt om morgenen så man kan spise udenfor, så det bliver i forteltet. Desværre er pladsen vi bor på ikke med megen sol, det gælder nu de fleste pladser her, der er mange træer og palmer selvfølgelig fordi her er så varmt om sommeren, men lidt øv nu. Vi tog en tur ned til byen, vi skulle handle, men først tog vi en tur ned på stranden, vandet så rigtig dejligt ud, så det skal da prøves en dag.

Det er Karin under patterne

Efter en tur hen ad stranden skulle vi lige op og have et glas hvidvin på en dejlig bar der havde en fin udsigt over stranden.

Der var en masse papegøjer i palmerne langs med stranden.  Det bliver nok ikke sidste gang vi er der. Derefter op til supermarkedet og handle ind til et par dage, kan desværre ikke have mere i køleskabet. Da vi kom hjem var klokken 16 og vi havde kun fået morgenmad så vi lavede aftensmad tidligt, spiste ved 17.30 tiden

så vi nåede det hele inden Vild med dans som vi selvfølgelig måtte se. Karin opdagede at hun havde glemt sit minipiskeris til Irsk Kaffe, surt – men med et gammeldags piskeris lykkedes det så den Irske kaffe var reddet.

Dag 48, lørdag den 3. november 2018

Daisy har været syg i nat, kastet op 3 gange og skulle ud hele tiden, så vi har ikke fået så meget søvn. I dag skal vi ned og spille petanque, har ikke rigtigt fod på om det er kl. 10 eller 14. så vi måtte lige ned og se, der skulle spilles på pladsen foran restauranten, der var ingen kl. 10. Jan kørte ned i supermarkedet i byen og forsøgte at bytte en dyne vi havde købt til Daisy i går. Det viste sig at det ikke var en dyne men en eller anden underlig sag der var 105 cm lang men så kun ca. 40 cm bred, ved ikke hvad man bruger sådan noget til. Han fik den byttet. Så lige lidt at spise inden vi gik ned foran restauranten ved 13.30 tiden, vi aftalte at Jan kun skulle spille, så måtte jeg se efter Daisy, indtil vi fandt ud af hvordan det skulle foregå, og hvis hun også havde det skidt. Der kom ca. 30 personer og det var internationalt petanque så det var fra alle nationaliteter. Man skulle melde sig til og så blev der lavet par. Man spillede med den samme makker i alle 3 spil, derefter blev der regnet ud hvilke 2 par der havde klaret sig bedst, de skulle så spille finale. Der var godt nok nogle skrappe franskmænd. Jan skulle spille sammen med en dansk dame, Gerda, hun spillede desværre ikke ret godt den dag så de tabte alle 3 kampe. Vi så finalen, og derefter gik vi op i baren for at få en drink. Der sad et langbord med ca. 20 af spillerne. Vi fik vores drink og satte os ved et andet bord, så varede det ikke længe inden der kom en dame ovre fra det store bord og spurgte hvor vi var fra og hvad det var vi drak, hun var englænder og vi fortalte vi var fra Danmark og at vi drak Lumumba. Danmark forstod hun godt men lumumba havde hun ikke hørt om.

Så råbte de at vi skulle komme over til dem og sidde så det måtte vi så, det krævede at skoleengelsken blev støvet af, da der var primært Englændere og Hollændere samt et par franskmænd. Super hyggeligt, og søde mennesker (vi fik også vores første Mojito se billede ovenover), vi lovede så at komme og spille igen på onsdag kl. 14.00. De fleste skulle være her indtil foråret og nogle endda indtil juni.
Da vi kom hjem havde vores danske ven Ejnar, bageren fra Sønderjylland, været og ligge en seddel til spisning på onsdag aften. Danskerne spiller nemlig også petanque onsdag formiddag kl. 10. og så spiser de sammen om aftenen. Ejnar står for det praktiske. Vi skal vælge mad, én af 3 forretter, 3 hovedretter og 3 desserter, der skal betales i restauranten € 14 for menuen incl. en flaske vin, champagne til velkomst og kaffe bagefter, det kan jo næsten ikke være billigere.
Derefter hjem, biksede noget mad sammen, spejlæg og rester, Karin gik tidligt i seng, Jan så et Matadorafsnit.

Dag 49, søndag den 4. november.

Rolig nat, Daisy ser lidt slatten ud, men ellers ok. En rigtig ”slapperformiddag”, lidt opvask, rengøring. Har fået at vide af danskerne at søndag skulle vi tage ned på et lille marked kun 1 km herfra og købe en gril kylling. Den skulle smage himmelsk. Så det gjorde vi, præcis kl. 11.30 stod vi foran en vogn, hvor kyllingerne hang på rad og række, der var godt med krydderier på, og så fik vi også kartofler som havde ligget neden under kyllingerne og kogt/stegt det smagte virkeligt godt. Vi prøvede at lade være med at se i den anden side af grillen for der var også noget der snurrede rundt, det lignede til en forveksling grisetryner, derefter over til den anden bod hvor vi købte en pose med 10 friskplukkede clementiner. Så hjem og spise kylling, dertil et glas kold hvidvin af dunken fra den lokale. MUMS.
Så tog vi en tur ned på stranden igen, det er dejligt at nyde solen og se på vandet. Derefter gik vi op på strandpromenaden for at drikke en god kop kaffe, så hjem da mørket var ved at falde på.
Aftensmad: Tapas med flutes.

Dag 50 mandag, den 5. november 2018

Endnu en hård nat, Daisy stadig syg og vi måtte op flere gange med hende og det var et forfærdeligt regnvejr (var ventet) så det blev ikke til megen aktivitet den dag, udover at hente medicin til Daisy – vi havde forinden kontaktet Landbohøjskolen (vores dyrlæge).
Et af mine store spørgsmål inden rejsen startede var: hvordan er det med gas, passer det til vores system? Jeg havde forespurgt flere campingudstyrsforhandlere i Danmark, men ingen kunne give et svar! Det er utroligt hvor dårlige de danske forhandlere er, i hvert fald omkring Køge og Roskilde. Så det var en meget positiv oplevelse jeg fik her i Spanien: det er samme system�� lejede straks én flaske her på pladsen pris € 60 i depositum og € 18 for selve gassen.
Karin kogte nogle ris og kyllingebryster til Daisy så indtil hun bliver frisk er hun på skånekost.

Dag 51 tirsdag, den 6. november – Karins fødselsdag.

Havde været oppe med Daisy et par gange, men hun er i klar bedring. Vi havde besluttet hjemmefra at vores fødselsdage var uden gaver, men en god middag i byen. Vi spiste morgenmad og nød en solrig morgen – fik en enkelt Fernet Branca til morgenmaden og én enkelt gave blev det da også til – den fra Sanne og Alex tog fine bøger dog ikke om camping.
Tog ned til strandpromenaden ved 14. tiden og fandt også en restaurant hvor vi skulle prøve vores første paella det blev til én med hummer og hertil en god flaske hvidvin.

Blev dog enige om, at vi måske havde forventet lidt mere af maden, derefter en spadseretur ad promenaden til en lille cafe vi tidligere havde besøgt, her fik vi en god kop kaffe flankeret af et stort glas brandy.

Hjem til pladsen ved 17. tiden – det bliver snart mørkt. Vi havde en mørbrad, champignon, løg og fløde samt brød så aftensmaden var reddet. Jan tilberedte maden ude i fri luft.
Så Karin blev trods alt fejret i fred og fordragelighed.
Daisy er ved at være på dupperne igen – og jagter alle campingpladsens katte så snart de nærmer sig vores plads.
For øvrigt har vi besluttet at flytte plads (torsdag) fra D62 til D2 som ligger mere centralt og i sol.

Dag 52 onsdag, den 7. november.

Stod op til endnu en solrig dag og Daisy er ved at være fit for fight igen - til gengæld var det Karins tur til at forstyrre natteroen da hun jagtede et myg som lige havde stukket hende på hånden – hun fik heldigvis ram på den skyldige senere på morgenen – super godt.
Lidt tøjvask, hundesoignering, frokost og hundelufteture om formiddagen. Det er jo også onsdag hvor vi skal spille Petanque med de andre campister (franskmænd, hollændere, belgiere, tyskere og danskere) spillet starter kl. 14. og der trækkes lod om partnere, Karin fik en hollænder Laurence, Jan en englænder Derrek. Der spilles tre kampe og derefter finale med de to bedste par. Derrek og Jan kom i finalen og vandt den også – det er for øvrigt hyggeligt at spille mod/med så mange forskellige nationaliteter.

Dommeren vurderer kuglernes placering

Darren og Jan (med hættetrøjer) vurderer taktikken.

Tak for kampen og vinderne er!!            (vi vandt 7-10).

Kl. 19. var der så fællesspisning for dem der havde tilmeldt sig og her stødte vi på et andet dansk par Hanne og Frode fra Fyn – vi sad ved samme bord og inden længe havde Karin og Hanne aftalt at vi skal holde nytår sammen.

Dag 53 torsdag, den 8. november

Det er dagen hvor vi skal flytte til plads D2, det er et større arbejde at pille alt ned og så sætte det hele op igen, så vi tog det i et roligt tempo – det begyndte jo selvfølgelig at regne lidt øv, men så holdt vi blot pause og kørte til supermarkedet og handlede ind til et par dage, da vi kom hjem og solen skinnede igen fik vi lige en bolle og så pakke resten og afsted til den nye plads den er bare så lækker med masser af lys og palmer omkring og så kun 40 meter til toiletbygningen. Sen middagsmad (varmemad) og så på hovedet i seng.

Dag 54 fredag, den 9. november

Kørte (fuld sol) ud til en dæmning, El Corral Dén Mila & Castellet, en hyggelig tur op i baglandet. Det er ruten motorcyklisterne drøner op og ned om lørdagen – Einar siger det er livsfarligt for os andre.

Karin har udtrykt at hun ikke kunne fortsætte turen uden en ordentlig støvsuger, så vi måtte lige forbi supermarkedet og købe en fin sort – og fruen blev glad.
Frokost og hjemlig hygge resten af dagen (incl. Vild Med Dans) – Daisy stadig lidt sløj og på skånekost.

Dag 55 lørdag, den 10. november (mortensaften – fejres ikke)

Vi tog til markedet i byen i dejligt solskin, et meget fint marked med mange friske grøntsager og frugt, endvidere nogle flotte slagterboder og selvfølgelig en masse kludeboder – Jan købte en original Barcelona trøje, frokosten blev indtaget på en lille café.
Tilbage på pladsen i tide så vi kunne deltage i dagens Petanque konkurrence – ja vi spiller næsten hver dag, og lillehunden er selvfølgelig med i sin elskede taske – der er efterhånden ikke mange der ikke kender Daisy. Vi spillede begge elendigt den dag.

Dag 56 søndag, den 11. november

Karin søgte via internettet efter et alternativt produkt til Daisy og Jan måtte afsted igen til Pharmacia, men de havde ikke det produkt og Apotekerdamen fortalte at det vi tidligere havde købt var til mennesker, men også til dyr da det er de samme bakterier der skal dræbes. På hjemvejen var det lige forbi det lille marked og hente søndagskyllingen. Eftermiddagen var uden de store udskejelser da det var en skøn solrig dag med temperaturer over 20 grader.

Dag 57 mandag, den 12. november

Igen en solrig driverdag – Karin fik prøvet sin nye støvsuger og den er godkendt, og Jan fik ordnet en del vedr. Idrætsforeningen – vi prøvede at tage bussen fra pladsen til byen med pensionistkortet (10 turs kort til €4,20 kr. 31,50) som vi havde lånt af Einar. Vi skulle selv ned og købe et par kort til os selv, mærkeligt for de kan kun købes i Tabac butikkerne – som for øvrigt er lukket mellem 12. og 17.!!!!!!

Dag 58 tirsdag, den 13. november (mor Elses dødsdag i 2010)

Solrig dag igen 22,5 grader – efter indkøb og frokost så en tur ned til Petanque hvor det i dag primært er franskmændene der kommer – vi trak hinanden som makkere, men havde ikke den store succes lige bortset fra sidste runde hvor vi spillede triple.
Middagen var grillet laksefileter med små kartofler og Hollandaisesauce.
Daisy fik for første gang i 9 dage igen lidt råt kød i sin pasta og kyllingeret.

Dag 59 onsdag den 14. november (Aksels fødselsdag)

Dejlig solrig morgen hvor vi slappede af med bade og rive lidt blade sammen på pladsen, efter frokost skulle der spilles onsdags petanque – det gik ok.

Karin og makker

Fællesspisning kl. 19.00 hvor vi også sagde farvel til Helga og Einar.

Vi spenderede en brandy til kaffen efter middagen til alle 6 - € 12.00 for 6 store brandyer – og Einar, Helga, Åse og Frede takkede så mange gange at det næsten blev helt pinlig. Einar har været her i 12 sæsoner og været så nærig, at han ikke kunne unde sig selv og fruen en brandy. Det er sgu´ nok de bedste 12 € (kr. 100,-) vi nogen sinde har givet ud.
Daisy sov i bilen (på faderens hovedpude) som vi havde parkeret ved restauranten.

Dag 60 torsdag den 15. november (Carolines fødselsdag)

Igen en dejlig solrig dag – indkøb og eftermiddagspetanque, og ingen finalepladser til os, men stadig hyggeligt at spille med franske, hollandske og engelske personer. Daisy stadig lidt mat, men spiser og drikker vi er dog lidt bekymrede.

Dag 61 fredag den 16. november

Vi har lidt problemer med at få tændt gasovnen i campingvognen så Jan kørte ned til den lokale campingvognsforretning (2 km) og aftalte at de kom op til os kl. 15.30 de ville så tage ovnen med til deres værksted.
Derefter handle lidt (købte endelig en hvidløgspresser) og brændstof på bilen € 1,199 pr. L.
Da Daisy stadig ikke var ok kørte vi til den dyrlæge Karin tidligere havde talt med og vi kom til med det samme – dyrlægen undersøgte Daisy om hun havde nogle fremmedlegemer i maven eller lignende, hun trykkede så hårdt at Daisy hylede himmelhøjt – hun havde heldigvis ingen fremmedlegemer og ingen feber. Daisy skulle så ha´ to indsprøjtninger i nakken, den første var ok, men den anden så smertefuld at Daisy hylede i lang tid og bed efter dyrlægen, så det var sgu´ en rigtig øv tur. Fik en ny tid til lørdag formiddag.
Vi spiste frokost også Daisy, hun havde nu fået det meget bedre så vi krydser fingre.
Kl. 15.30 kom vores ”campingfolk” to stk. de demonterede ovnen og sagde de ville være tilbage om 1 time, og ganske rigtig de kom retur 16.30 og vupti så er ovnen på plads og fuld funktionsdygtig, pris € 82,50 – det kunne aldrig finde sted i Danmark og slet ikke Køge Caravan.
Ovnen var fuld af døde insekter, dem vi havde med fra Alcase.

Det er denne lille fætters familie der har forfulgt os hele vejen fra Alcase - tidligere beskrevet.

Dagens menu: Stor kalvekotelet, bagekartofler med hvidløgssmør, tomater, brød dyppet i olie/salt hertil serveret en god flaske Rioja årgang 2013.
I skrivende stund (kl. 23.30) har hund og ”moder” det fint – de er begge i vognen og i hver deres seng, medens Jan sidder i forteltet.

Dag 62 lørdag den 17. november.

Vi kørte til dyrlægen kl. 11. det var en anden, noget sødere men ikke så god til engelsk men det gik. Da Daisy var i fremgang ville hun ikke give hende flere sprøjter, men vi fik noget medicin vi skulle give de næste 4 dage. Bagefter tog vi ned i byen til markedet og købte nogle småting, bl.a. gode klementiner. Vi var hjemme ved 14. tiden så vi kunne lige nå petanque, Jan gik alene så Daisy lige kunne blive hjemme og få lidt hvile. Om aftenen var der blomkål og koteletter på grill.

Dag 63, søndag den 18. november.

Dårligt vejr, blæsende om formiddagen og regn resten af dagen og koldt. Blev enige om at bruge dagen til lidt praktisk arbejde. Men først skulle vi lige sige farvel til Åse og Frede som skulle hjem med flyveren mandag. Deres bil er gået i stykker og er blevet transporteret hjem til Danmark, og deres campingvogn bliver hentet og fragtet hjem, så de skulle tage flyveren. Vi fik lige et glas farvel øl og vin. Bagefter kørte Jan efter søndags kylling hos ham manden nede på det lille marked (ham der også har grisetryner). Derefter blev der samlet vasketøj og vasket 2 stk. 10 kg maskiner.

Dag 63 mandag, den 19. november.
Solen er vendt tilbage og formiddagen blev brugt til lidt afslapning, cykling mm. Om eftermiddagen tog vi en tur sydover til byen Tarragona som mange havde omtalt – den var nu længere væk (og via motorvej) end vi havde regnet med så da vi endelig kom dertil blev det blot til en tur rundt i byen i bil – det er ellers en flot og spændende by så når vi skal dertil igen skal vi køre om formiddagen. På hjemturen kørte vi ad kystvejen og så et par campingpladser som var lukket, én af dem så ud til at være en super sommerplads.
Vi aflagde også supermarkedet et besøg.

Dag 64 tirsdag, den 20 november.

Sol med lettere skyer, om formiddagen gik vi op til golfbanen – en rigtig ”bjergetape” på et par km. Golfbanen ligger rigtig smuk og vi gik til cafeteriaet og købte en kaffe og et glas vin som vi nød medens vi så på lidt golf.
Vi havde ikke siddet der lang tid før der kom 10-12 spillere nede fra campingpladsen, de samme som vi spiller petanque med, det viser sig at de spiller hver tirsdag og torsdag eftermiddag (så øv - jeg har ikke min golfbag med).

Da vi spiste aftensmad (stegte ribben) kom der et forrygende vejr med både regn og hagl samt nogle enorme vindstød, og koldt blev det også, men vi kunne sagtens holde varmen indendørs, om morgenen lå der hagl i store mængder op ad forteltet.

Så er også vores Palmer beskåret

Dag 65 onsdag, den 21 november. (hvem husker ikke denne dato for tre år siden).

Kølig men klar morgen og temperaturen steg hurtigt så vi også kunne spise frokost ude i det fri.
Daisy kastede sin frokost op igen og havde ingen appetit resten af dagen – der blev som sædvanlig spillet petanque om eftermiddagen, og vi trak hinanden som makker igen, det blev til to nederlag og én sejr.
Alle spillerne kender efterhånden Daisy da hun er med hver gang og hepper på os.
Der var kommet to nye danskere til pladsen og de gjorde os selskab til onsdagsmiddagen – det er Bodil og Werner fra Hadsund.

Kl. 01.30 måtte Jan op da Daisy kastede op - og så måtte vi lige en tur rundt på pladsen for at tisse af.

Dag 66 torsdag den 22. november

Dejlig solskin, men nattens strabadser kunne ikke rigtig få os i godt humør. Vi kørte efter morgenmaden igen til Dyrlægen og kom til straks. Dyrlægen undersøgte Daisy igen og tog temperaturen på hende, men ingen feber eller betændelse. Dyrlægen spurgte om det var ok at Daisy blev røntgenfotograferet – selvfølgelig.
Billederne viste at der var små genstande måske sand/små sten i hendes tarm som måske kunne stamme fra strandturen. Dyrlægen spurgte om vi kunne skaffe de sidste journaler fra Landbohøjskolen så hun kunne se resultaterne af blodprøverne sidste gang Daisy var der, august/september.
Aftalen med dyrlægen og Landbohøjskolen blev, at vi sender journalerne til dyrlægen hernede og vi sender røntgenbillederne til Landbohøjskolen og får så begges udtalelser. Daisy fik så igen to sprøjter, og har først nu (kl.23.06) spist og drukket så vi håber!!!
Der er derfor ikke sket så meget andet i dag.

Dag 67 fredag, den 23. november Søster Pias fødselsdag og Black Friday

Der er ”lovet” regn det meste af fredagen, og det regner nu.
Daisy havde en rolig nat, men stadig sløv her til morgen. Ringede til Landbohøjskolen og rykkede for journalen samt bad om en snak med en dyrlæge – dyrlæge Tina ringede lidt senere og lovede at sende journalen, og anbefalede samtidig at vi skulle få taget en blodprøve da der kan være ændringer siden sidste blodprøve som blev taget i august hvor alt var ok.
Sendte dokumentet videre til den lokale dyrlæge og bad om en tid til at få foretaget en ny blodprøve. Senere fik vi en mail hvor hun bekræftede, at have modtaget analysen fra Landbohøjskolen samt en tid til på mandag – hun bemærkede også, at levertallene i blodprøven var alt alt for høje. Jan ringede efterfølgende til Landbohøjskolen igen for at få en forklaring på de høje tal, men sygeplejersken ville ikke udtale sig om dette og sagde at hun ville få en dyrlæge til at ringe, dette er desværre endnu ikke sket lørdag aften.
Kan Landbohøjskolens læger virkelig sende os afsted uden at fortælle om de høje tal???????? de vidste at vi skulle afsted i flere måneder!
Jan var også i en længere dialog via sms med Malene som er nyuddannet dyrlæge og det var en meget beroligende dialog skal jeg love for - tak for det Malene.
Nå, men Daisy er i hvert fald livet noget op, spist og drukket som normalt – vi hyggede os fredag aften med en god middag og vin til ”Vild med dans”.

Dag 68 lørdag, den 24. november.

En klar og solrig morgen, men lidt på den kølige side i skyggen (7grader kl. 08.00) efter morgenmaden tog vi bussen til byen – det var jo markedsdag og vi havde ikke noget til middag i køleskabet. Købte noget hakket kød til aftensmaden, vi gik ellers efter nogle lammekoteletter eller lammemørbrad, men det kunne ikke købes denne dag. Hen på stamcafén (fordi vi skulle tisse) og så få en lille én. Spadserede ad Ramblaen, som nu var fyldt med mennesker,

ned til Strandpromenaden hvor vi tog bussen hjem – og nu var det blevet virkelig varmt.

Eftermiddagspetanque for Jan, Karin og Daisy nød solen ved campingvognen efter de havde bragt en frokostbolle ned til Jan.
Spaghetti og kødsauce var så dagens menu. Daisy er nu på mærkerne igen (håber det holder).

Dag 69 mandag den 26. november.

Regnfuldt da vi stod op men senere fint vejr – efter morgenmaden kørte vi til dyrlægen som kiggede på Daisy og spurgte til hvordan hun havde det – jo hun har det fint nu, så vi blev enige om at vente til på torsdag, med en evt. ny blodprøve – og lille hunden var meget glad og skyndte sig ud af døren og resten af dagen var hun fuld af energi, bare skønt.

Dag 70 tirsdag, den 27. november.

Igen den dejlig dag med masser af sol op ad dagen – vi kørte til byen for at indkøbe en Trolly til at ha´ Daisy i når vi skal på indkøb eller længere ture – også hvor der er mange mennesker. Karin havde søgt på nettet efter en lokal forhandler og i andet forsøg fandt vi en butik hvor de havde den, købte den her (ca. kr. 400,- billigere end hjemme i DK)
Og tror man hun kan lide den?  Hun ELSKER den bare, det viste sig senere til vores Barcelonatur på 12 km, at pengene var givet godt ud. Hun er ikke til at få drevet ud når hun endelig er der.
Ellers en slapper eftermiddag i fuld sol.

Dag 71 onsdag, den 28. november.

Onsdag er Petanquedag – og vejret var fint petanquevejr (Karin spillede med Mark den glade hollænder og Jan med den stilfulde franske kvinde Victoria).
Fællesmiddag hvor også Bodil og Verner deltog – vi lod Daisy være alene i campingvognen for første gang – vi var væk i tre timer og mener hun klarede det ok selvom vi fik lidt skæl´ud da vi kom hjem.
Mailede til dyrlægen og aflyste tiden om torsdagen da Daisy nu var ok.
Vi aftalte med Bodil og Verner at tage sammen til Barcelona dagen efter.

Dag 72. torsdag den 29. november 2018.

Vi havde aftalt at mødes nede ved Barcelonabussen kl. 10.15. Vi ankom med vores nye trolly, så kunne alle vores ting og Daisy være i trollyen. Bussen ankom, vi havde købt 10 turs klippekort som vi alle skulle køre på. Men ak og ve, chaufføren ville ikke have Daisy med, vi spurgte hvorfor når hun gerne måtte køre med den lokale bus, så plaprede han bare en hel masse på spansk som vi ikke forstod en dyt af, men der var ikke noget at gøre, så vi læssede Verner og Bodil på bussen og sagde at vi ville møde dem ved bussens endestation, det var de godt nok ikke meget for, men vi fik dem beroliget og de tog mod Barcelona. Vi måtte så op og fange vores bil og så der ud af. Det gik super godt vi trillede lige ind til universitetspladsen og fandt et P hus, og efter lidt søgen fandt vi så også Bodil og Verner. Vi skulle starte med at gå ud til den aldrig færdig bygget kirke Sagrade Familia
Under vejs så vi nogle huse af Antoni Gaudi som har bygget mange huse i Barcelona og det er også ham der har været arkitekten på kirken Sagrade Familia. Vi vidste godt at der var langt, og det er der også, vi gik og gik, måtte have øl pitstop og et par Hamburgere fra McDonalds på et andet pitstop. Endelig kom vi frem, der var nu en masse boder omkring kirken, også juleting, mere om det senere da de har nogle underlige juleskikke. Vi gik ikke ind og så kirken men gik en rundtur omkring den, den havde godt nok forandret sig meget siden vi så den sidst, men det er også måske 10 år siden. Byggeriet er startet i anden halvdel  af 1800 tallet og Gaudi arbejde på projektet indtil sin død 1926 hvor han døde. Gaudis modeller blev ødelagt under den Spanske borgerkrig, så i 1940 satte man 4 andre arkitekter på opgaven med at fuldføre byggeriet. Nu har arkitekterne så lovet at kirken skal stå færdig i 2026, 100 året for Gaudis død, men mange siger at den aldrig bliver færdig.
Derefter traskede vi tilbage til Ramblaen og hele vejen ned til vandet og statshuen af Columbus 60 meter høj.
Derefter op af Ramblaen igen og ind og spise i den store torvehal som er ca. midt på Ramblaen. Vi fik ok mad men det var også smådyrt. Ved 20. tiden stod vi så ved bussen igen og fik læsset Verner og Bodil om bord, så tilbage til bilen og hjem, 26,5 euro fattigere i p-kælder, og 12 euro for motorvej, så hunden er et dyrt bekendtskab. Var hjemme ved 21. tiden efter at have gået 12,5 km, godt at vi havde trollyen med til Daisy.

Dag 75 søndag, den 2. december:

1 søndag i advent så vi åbnede gaven fra Sanne og Alex, det var julepynt og hvor hyggeligt. Vi har ellers købt nogle lysranker som hænger udenfor, der er mange der har pyntet op omkring deres egen plads både med nisser, juletræer og en masse bling bling, det er nu meget hyggeligt.  Verner og jeg skulle hente søndagskylling, men ”kyllingemanden” var stadig ikke kommet tilbage på den lille markedsplads så vi kørte til byen og fik også en kylling, men ikke så god som ”kyllingemandens”. Spillede lidt Petanque på vejen med Per og Cornellies (Hollænder)
Aftenen var vi hos Bodil og Verner for at hjælpe dem med at booke en plads til dem i Valencia, skulle også lige hjælpe dem med deres PC så de kunne komme på nettet. Det blev meget sent og for meget rødvin.

Dag 76 mandag, den 3. december: nevø Mikaels 51års fødselsdag:

Igen en dejlig dag med masser af solskin – handlede lidt og spiste bøffer med alt tilbehør, hjemme på pladsen - og så midt på dagen!!!

Dag 77 tirsdag, den 4. december:

Hygge dag med lidt cykling og traveture, vi er sgu´ stadig lidt underdrejet pga Daisys helbred så meget af tiden foregår i nærheden af campingpladsen.
Vi inviterede Bodil og Verner til en gang Confit de Canard som er indkøbt i supermarkedet – desværre viste det sig at de ikke var franske og kun så underlår, heldigvis var der 8 så vi fik lige to hver. De blev tilberedt på vores elskede stegeplade og blev lækre og sprøde.

Dag 78 onsdag, den 5. december:

For at motionere Daisy (hun skulle være alene i campingvognen om aftenen) kørte til Cubelles en fantastisk strand

- onsdags petanque og Karin kom i finalen med sin engelske makker, men desværre tabte de knebent, de havde ellers slået flere af de rigtig gode – onsdagsmiddag blev lidt kort for Karin da hun havde ondt i halsen og gik tidligt hjem til Daisy, som selvfølgelig blev glad.

Dag 79 torsdag, den 6 december:

Helligdag for spanierne så alt er lukket – Per kom over og spurgte om vi ville spille petanque, men Karin var ikke frisk til det – Per mente så vi kunne komme over til ham og Jytte til et lille glas vin – Jytte kiggede på Karin og sagde at hun vist trængte til en Brandy for at lindre smerterne i halsen (det hjalp vist også).

Dag 80 fredag, den 7 december: (utroligt at vi har været væk i 80 dage).
Vejret stadig meget solrigt, men dog en lidt kølig vind.
Kørte til stationen med bus for at høre om hunde må komme med i toget – handlede lidt fik ingen formiddags drink i byen denne dag.
Daisy lidt skidt igen måske pga pipetten i nakken mod insekter – vi vaskede hende i badeværelset for børn hvor der er to badekar, vi skiftedes til at holde vagt ved døren, der må jo ikke komme små søde hunde derind men derimod beskidte højtråbende unger. Daisy blev igen en hvid lille hund efter 2 måneder uden et bad.

Nogle af vores petanquevenner:

Arman fransk                                   Darren engelsk

Louis fransk                                    Victoria fransk

Aftenjulelys på vores plads

- og hos os (billede kunne ikke blive bedre)!

Dag 81 lørdag, den 8. december Alex`s fødselsdag.

Solrig dag uden de store udskejelser udover petanque – se det er nu det kniber med hukommelsen da der ikke er skrevet i flere dage☹ kan sgu´ikke huske hvad der skete udover at det blev bekræftet at pigerne indlogeres i samme hytte, 820, i henholdsvis uge 51 og uge 52.

Dag 82 søndag, den 9. december.

Vi havde aftalt med Per og Jette at vi skulle til markedet i els Monjos – et godt marked hvor der er mere ”luft” og uden for byen – kørte i Per`s bil, Volvo stations car fra 2005, det var en smuk tur dertil og vi fandt hurtigt en P-plads ved markedet.
Vi købte ikke noget udover en stor pose med en grøntsag som ligner en mellemting mellem porrer og forårsløg, de blev anbefalet af Per – prøvede dem senere (tirsdag) på grillen og de var faktisk ret gode.
Aftensmad?????

Dag 83 mandag, den 10 december – Jan´s fødselsdag.

Fik dog ikke morgenmad på sengen, men der var pyntet op med Dannebrog og morgenmad med én lille Fernet til. Gaven (bog) og adventsgaven (en lysranke) fra Sanne og Alex blev åbnet – og tak for det. Fik for øvrigt også en god flaske rødvin af vores bagbo Cornellis og Frue, to søde ældre hollændere.

Det var selvfølgelig godt vejr og vi kørte til en restaurant som Karin havde fundet på nettet (hun er nu ret god til dette) vi ankom til stedet ca. 13.00, som var et meget mondænt sted, Jan blev sendt ind for at spørge til bord og hund i restauranten. Vi måtte gerne tage Daisy med ind (første gang på vores tur i Spanien) det skyldes måske Jan´s charme og overtagelsesevner – hi hi.
Vi fik det fine bord i hjørnet med en fantastisk udsigt, og fik placeret Daisy i sin taske og på gulvet, det havde hun prøvet tusinde gange før men blot ikke i Spanien – selvfølgelig opførte hun sig eksemplarisk.

En meget smilende tjener kom og serverede et glas Cava og noget suppe i et højt glas inden vi overhovedet havde afgivet en bestilling – det veldækkede bord med stof servietter og en flot dekoration løftede ligesom stedet op så man blev ekstra glad. Dem der kender Jan ved at han sætter stor pris på en rigtig dug og stofservietter.
Vi fik bestilt en forret af marinerede laks og en salat bestående af brøndkarse, rucola, måske lidt søde kartofler og en lækker dressing en hovedret af ristet havtaske med tilbehør, den var så lækker at man næsten kunne høre englene synge - hertil en god spansk Chardonnay.

En dejlig middag og så selvfølgelig en god kop kaffe.
Vi ville gå en tur i de smukke omgivelser efterfølgende – og Karin ville lige frekventere toilettet på vej ud så Daisy og Jan gik i  forvejen ned i haven – der gik dog rigtig lang tid og vi blev lidt urolige Daisy og jeg så vi gik tilbage mod udgangen og så kom én af tjenerne og råbte at vi skulle komme op til restauranten – det viste sig at Karin var blevet stukket i hånden af verdens største hveps, ude på toilettet da hun skulle vaske hænder – hun var blevet dårlig og personalet var meget hjælpsom og gav hende diverse behandlinger – så det blev ingen havetur for Karin.
Kørte hjem til pladsen hvor mange af vores medcampister kom med både salve og diverse medikamenter mod bi/hvepsestik – de er bare så søde alle vores naboer.

Dag 84 tirsdag, den 11. december.

Jan spillede lidt Petanque på pladsen med, Cornellis - Clara og Martin alle tre Hollændere, medens Karin sad i en stol med Daisy og kiggede på – udstyret med et glas vin, naturligvis! Hende fingre var hævet til næsten tre gange normalt – øv øv!

Middagen bød på en gang grillede ribben og de grillede grøntsager vi købte forleden - lækkert

Dag 85 onsdag, den 12. december.

Jan skulle ned med bilen til service (aftalt i sidste uge) Verner kørte med derned for at tage Jan med retur – det viste sig dog at ”servicemanden” ikke kendte forskel på onsdag og fredag (på engelsk) så når han sagde: Wednesday mente/troede han det var fredag (Friday) så hjem igen og skifte en pære på Verners bil så den var trimmet til turen torsdag.
Jan spillede Petanque alene den eftermiddag da Karins hånd/fingre stadig var hævet – senere stak vi hul på vablerne og det tog lidt af trykket på fingrene – smurte penicillincreme på for at tage evt. bakterier.
Om aftenen var der den sædvanlige onsdagsmiddag og vi blev afhentet af Bodil og Verner – vi fik en ok menu og vin samt kaffe og en spansk brandy – efterfølgende en tur i baren til en Mojito og en brandy.
Kl. 22 hjem til lillehunden som var i campingvognen alene for 3. gang og vi fik igen en skideballe af hende.

Dag 86 torsdag, den 13. december.

Sagde farvel og på gensyn til Bodil og Verner. Kørte til supermarkedet for at høre om det er muligt at bestille en flæskesteg til julen, men det viste sig at man ikke kan få en steg med svær, men masser af kamsteg hos supermarkedet. Prøver senere hos nogle af byens slagtere.

Dag 87 fredag, den 14. december.

Kørte Bilen på værksted til service – og retur med bussen. Bilen kunne afhentes kl. 17-18 I den mellemliggende tid blev der tid til en storvask – så alt er nyvasket.

Dag 88 lørdag, den 15. december.
Handlede stort ind om formiddagen. Hentede Karina og Franck i lufthavnen ved 20. tiden. Karin havde forberedt en gang tapas i deres hus, så køleskabet var fyldt lidt op med morgenmad, vin, øl og købevand.
Vi havde bestilt nogle ting hjemme fra Danmark som de havde været så søde at købe: 2 dannebrogsflag, noget specielt creme til Karin, 2 opvaskebørster, skraldeposer, andefond, knor pulverdressing, en flaske rød ålborg og nogle dvder.

Derudover fik vi foræret en julesnaps, så bliver det jul igen i år !!!!!

Dag 89 søndag, den 16. december.

Vi tog alle fire bussen til byen for at købe en kylling (måske Catalanernes national spise) til at tage med hjem, men vi blev i byen og spiste den i stedet på restaurant Super Pollo,  Rambalen. De har mindst 350 kyllinger hængende på roterende spyd, og der er kø lige så langt øjet rækker, men betjeningen er super hurtig.

Dag 90 mandag, den 17. december.

I dag er det 3 mdr. siden vi drog afsted. Karina og Franck tog cyklerne og kørte til stranden ved Cubelles, medens Jan plejede en igangværende influenza.
Aftensmaden blev en gang Confit de Canard tilberedt på vores plads. Det var vist første gang de unge mennesker smagte denne ret, og maden blev dog rost til skyerne. Derefter en gang dessert og så kaffe med en lille én.
Vi aftalte at Karina og Franck tog bussen alene til Barcelona i morgen tirsdag.

Dag 91 tirsdag, den 18. december.

Formiddagen gik med oprydning, opvask, skrive julekort til naboerne, spise frokost og en ”hundetur” rundt på pladsen.   Jan er ved at være over sin influenza, så han blev sendt over og vaske op fra i går aftes. De unge var stadig i Barcelona så vi spiste en hjemmelavet hamburger til aftensmad.

Dag 92 onsdag, den 19. december.

Formiddagen var lidt afslapning inden der skal spille petanque – vi spillede alle fire og tabte én og vandt to, så helt dårligt gik de da ikke for de to unge.
Middagen kl. 19.00 som sædvanlig i restauranten med de øvrige

– efterfølgende en tur i baren hvor én af englænderne fortalte sin livshistorie startende i London hvor han med de andre børn blev sendt på landet for at beskytte dem mod de tyske luftbombardementer – han meldte sig til hæren som 14. årig (løj sig til 16 år). Det var en meget interessant historie og det var med nød op næppe han overlevede krigen.

Dag 93 torsdag, den 20 december.

Kørte en tur til Dæmningen og Castellet (en gammel borg) hvor vi spiste frokost efter en tur rundt på borgen.
Det var et fantastisk vejr høj sol og varmt.

Dag 94 fredag, den 21 december. (årets korteste dag).

Dagen hvor vi skal til julemarkedet

ved Catedralen i Barcelona

(skulle med toget) – det var et must for Karin at kommer dertil, hun skulle bl.a. købe én af de skidende julemænd (Caganer)

– vi spiste frokost på en hyggelig plads som Karina og Franck havde været på tidligere.

Vi spaserede lidt rundt i byen inden vi tog toget retur til Vilanova. Det skulle vise sig at det var lidt af en opgave, mange toge var aflyst pga ballade i Byen (det spanske parlament havde igen provokeret Catalanerne ved at holde møde på årsdagen for opstanden sidste år).
Togene var overfyldte og alle stod som sild i en tønde. Men hjem kom vi dog og Daisy var jo blot i sin elskede indkøbsvogn.

Dag 95 lørdag, den 22. december.

Det er så skiftedag i hus 820 mellem Karina og Maria. Kørte Karina og Franck til bussen – viste sig at de kørte til Terminal 1 og skulle have været til terminal 2, men de klarede den med en lokal lufthavnsbus.
Maria og co skulle hentes kl. 20.05, men dette fly var også forsinket pga balladen i Barcelona. Så vi var først på pladsen igen kl.23.30.

Dag 96 søndag, den 23. december.

Efter morgenmaden tog vi alle bussen til byen og spadserede ned til stranden – ungerne ville bade, men det var dog så koldt at det kun blev til knæene.

Eremitkrebs i hus

Det er er dejlig solskinsdag og temperaturen er nu 20 grader.
Da vi efterhånden har tradition for at spise kylling om søndagen blev det selvfølgelig også til en ”SøndagsPollo” på Ramblaen i Vialnova.

Dag 97 mandag, den 24. december. Juleaften og fætter Thomases fødselsdag.

Maria og Jan kørte til supermarkedet for at købe ind til juledagene – der er lukket for alt den 25. & 26. Imens gik Buller og drengene i svømmepølen, den indendørs altså, de andre er lukkede.
Vi havde et par dåser med and så ”juleanden” er reddet . Vi havde planlagt at holde juleaften i hytten, der var stole til alle og et lidt bedre køkken. Karin lavede appelsin/andesovs og medbragte den til hytten, der blev lavet salat og kartofler, og Jan stegte anden på stegepladen udenfor på terrassen nede på klinkegulvet, det kunne vaskes af igen, men det meste klarede kattene på pladsen og Daisy. Derefter blev der drukket kaffe og spillet pakkespil med ungerne, meget hyggeligt og fornøjeligt. Jan og jeg havde sagt til familien at de ikke fik pakker juleaften, heller ikke til børnene, men vi havde lagt lidt pengeøre i nogle af pakkespilgaverne. Ellers var der bragt gaver med hjemme fra Danmark. En rigtig hyggelig aften som jeg tror vi alle sammen syntes var helt ok.

Dag 98 tirsdag, den 25. december. Helligdag i Spanien

Vi skulle ud og køre alle 6 i bil, de 4 måtte ligge omme bag i, klar til at smide sig ned, hvis vi mødte en strisser. Karin havde bestilt julemenuen på Restauranten ved Castellet kl. 14.00 – Vi var spændt på hvordan maden var men havde hørt godt om det, vi havde fået bestilt så sent så der kun var udendørs borde, men det var også ok, om end lidt køligt til sidst. Det var en meget spændende menu, valgfri ud af 3 forretter, 2 hovedretter og 3 desserter, (og selvfølgelig med et spansk menukort) incl. vine. Det var en rigtig veltillavet menu, og alle var tilfredse.

På turen hjemover kørte vi ind til dæmningen og de friske tog en tur over på den anden side (Daisy og Jan blev i bilen).
Buller var blevet så overmæt at han blev dårlig og ville blive i hytten medens Maria og ungerne kom op til os til en kop kaffe/sodavand/én lille én mm.

Dag 99 onsdag, den 26. december.
Det blev til tur med bussen til Vilanova – vi skulle ud og se på fyret og de store villaer. Stranden her var faktisk rigtig lækker og ikke mange mennesker.
Ungerne havde kun spist morgenmad så på hjemturen skulle der lige findes en restaurant, hvor der serveredes andet end fisk (Buller og Frederik spiser ikke fisk) det viste sig at være en større udfordring. De fik dog serveret en Burger m/Frites, Tristan en stor portion Muslinger, Maria en Tun caspassio og Karin en Laksesalat. Jan en stor kop Kaffe med en STOR brandy.

Daisy og Jan tog bussen hjem (Jan havde igen fået en baktusse fra hjemlandet) vi andre gik en tur op ad Ramblaen. Vi syntes at vi skulle have dessert og vi kom lige forbi et pandekagehus, så alle på nær Karin skulle bestille hvad de ville have, til et personale der næsten kun kunne Spansk. Det gik selvfølgelig også helt galt, og da Buller skulle ind og prøve at rette fadæsen blev det først totalt kagemand, men til sidst fik alle da heldigvis en pandekage.
Aftensmaden var en gang Saltim Buca med frisk pasta - som blev tilberedt i Hytten – dejligt dejligt.

Dag 100 torsdag, den 27. december.

Ungerne tog Mon Bussen til Barcelona, Jan og jeg havde lovet at vi ville prøve at finde nogle nye flyvebilletter en dag senere, hvis det kunne lykkes til fornuftige penge, det kunne det desværre ikke.  Jan kørte til byen for at handle og købe en ny køleboks, den gamle var stået helt af, men hvor køber man sådan en????, det lykkes ikke den dag. – Karin gjorde rent i hytten til ungerne kom hjem fra Barcelona.

Ungerne var sent hjemme og vi blev enige om, at de blot blev i hytten da vi jo skal tidligt op - kl. 03.30 og køre herfra kl. 04.00 – bilen stod parkeret ved receptionen/vagten.
Turen til lufthavnen gik som planlagt og vi var der kl. 04.45 og der blev checket ind uden hverken kø eller problemer, kl. 06.00 lå Jan i sin seng igen.
Dette var så afslutningen på to dejlige uger med alle ungerne hernede, det var bare så skønt med dem her på pladsen, og de mindste opførte sig eksemplariske.

Dag 101 fredag, den 28. december.

Igen en dejlig solrig dag men en kold nat. Vi kørte til byen for at få købt en ny køleboks – vi var i et par stykker og til sidst kom Jan ind i en større butik – de havde godt nok ikke kølebokse, men til gengæld verdens sødeste og hjælpsomme ekspeditrice som ringede rundt til diverse forretninger for til sidst at finde en forretning der havde kølebokse. Tror jeg var i butikken i mindst ½ time medens Karin og Daisy utålmodig sad i bilen – kørte derefter til forretningen og vi fik købt en dejlig grøn køleboks.
På hjemturen fik vi handlet og det blev til en gang julemad: Æbleflæsk en rigtig dansk julefrokostingrediens.
Det blev til en sen eftermiddags frokost med masser af æbleflæsk og rigeligt snaps og øl.

Dag 102 lørdag, den 29. december.

Sen morgenmad og dejlig sol i forteltet, efter frokost var det igen Petanquedag og denne gang var det igen Jan der kom i finalen med en hollænder og en franskmand, men vi tabte desværre.
Aftensmaden bestod af rester fra de foregående dage – og den blev indtaget i Campingvognen, da det var blevet for koldt i forteltet, vi havde skruet godt op for varmen i vognen så det var bare skønt. Gasflasken vi havde lejet løb selvfølgelig tom for gas midt i madlavningen så Jan måtte lige ned i receptionen og bytte flasken.

Dag 103 søndag, den 30. december.

Kold nat, men en smuk solskinsmorgen, efter morgenmaden kørte vi til byen for at handle ind til bl.a. Nytårs Aften som vi skal holde for os selv.
Vores menu: en hel hummer til hver og så to oksemørbrad med tilbehør og bagekartofler, dessert ��
Vi har selvfølgelig også købt et par flasker Champagne og rødvin.

Da det er søndag er det jo også ”Pollodag” så på hjemvejen købte vi en dejlig kylling med kartofler og frites som blev indtaget foran forteltet i fuld sol.

Efterfølgende skulle chefen ha´"afterpollo"

Dag 104, mandag den 31. december.

Vi fes lidt husleje af om formiddagen og spiste lidt let frokost ude i solen, så var det meningen at vi skulle gå en tur med hunden inden vi skulle forberede nytårsmenuen. Mens vi spiste kom en af Englænderne og fortalte at de i morgen ville spise fælles frokost ude på pladsen, alle ville komme med borde og stole og mad, så hvis vi ville være med var vi velkomne. Det ville vi jo gerne men vi havde ikke umiddelbart noget der kunne bruges til at servere til flere mennesker, så Jan måtte i byen inde butikkerne lukkede den 31. Blev enige om at vi ville lave noget Salade Nicoise og servere noget laks.  Lige som han skulle til at køre kom de nye Danskere der var kommet dagen før og spurgte om vi ville over og have et glas. Vi måtte sige at det først blev om en times tid når Jan kom tilbage fra byen. Da Jan kom tilbage, gik vi over til Birthe og Gunnar og fik en snak og et glas hvidvin.  Da klokken var halv fem måtte vi sige at vi blev nødt til at bryde op, vi skulle jo nå Dronningens Nytårstale, og være klar med maden. Det lykkes også, kl. 5 min. i 18 var vi nogenlunde klar.  Vi hørte talen, med en flaske champagne, og lidt småting til ganen, derefter blev der serveret en hummer, brød og dressing, efterfølgende grillede Jan et par oksemørbrad bøffer med bacon, en dejlig bagekartoffel og salat, så kaffe og Spansk brandy. Vi så Dansk fjernsyn imens, underholdning og selvfølgelig 90. års fødselsdagen som vi jo ikke har set i flere år, vi snakkede med Englænderne og de kendte den overhovedet ikke. Så var klokket tolv og vi så Dansk fjernsyn med rådhusklokkerne, men lidt før at klokken slog 12 på rådhusklokkerne hørte vi at der blev råbt her på pladsen og et halvt minut efter bimlede rådhusklokkerne i fjernsynet, vi skålede godt nytår. Bag efter gik det op for os at vores fjernsyn nok er bagud fordi det er over nettet, så vi tror at vi er kommet for sent ind i det nye år, vi må se hvad det betyder. Vi gik ned til et sted her på pladsen hvor vi kan se ud over Villanova, men der var ikke mange raketter, Spanierne fyrer ikke meget fyrværkeri af. Så tilbage og sige godt nytår til dem der stod på pladsen, men det var ikke mange, i seng ved halv to tiden.

Dag 105, tirsdag den 1. januar 2019

Klokken 13 skulle vi spise på pladsen. Efterhånden kunne vi se at der var flere forskellige grupper der spiste, de sad ikke det samme sted alle sammen, så vi spurgte de nye danskere om de ville over og spise frokost med os. Det ville de gerne og de medbragte lidt mad, øl, snaps og stole. Så kl. 13.00 var der ca. 50 mennesker ude og spise frokost.

Vi fik mange små lækkerier fra Hollænderne, sjove runde ting der mindede om æbleskiver men med rosiner i, en rigtig dejlig øl med tilhørende glas som Karin fik forærende og noget dejligt nougat med en masse nødder i, mums. Efterhånden kom der gæster, Kurt og Gerda og Hanne og Frode, Birthe og Gunnar. De fik budt et glas vin, så det var super hyggeligt. Jan havde også ringet efter en mand som også hedder Jan. Han er kommet på pladsen i mange år, men hans kone er død og det virker som om han er lidt ensom, så Jan havde spurgt om han ville komme og have en øl og hilse på de andre, det ville han så godt. Vi sad og hyggede til solen gik ned, så bliver det koldt, inden vi fik ryddet at kom Emil hollænder og Sally englænder så fik vi lige et glas rødvin og sad og snakkede lidt Brexit. Så var det ind ved 17.30 Tiden. Opvask, hygge, i seng.

Dag 106, onsdag den 2. januar 2019
Oprydning fra dagen før og lidt afslapning, Petanque kl. 14 til 16.30 Jan og jeg samt en 3. skulle spille sammen, ingen finaler. Restemad fra nytårsaften, biksemad med spejlæg.

Dag 107, torsdag den 3. januar

Igen i dag er det ”bildag” , igen igen. Jan skulle aflevere bilen på værkstedet kl. 10. De to samme lamper lyser som har lyst 3 gange før. Vi har fået lavet det i Danmark, noget lignende i Alsace og nu lyser de gud hjælpe mig igen. Det er noget med turboen. Han kom hurtigt hjem igen, værkstedet sagde at den dims vi har fået skiftet i Danmark ikke virker optimalt, men de mente godt at vi kunne køre videre og hjem igen, som den var nu. Jan kontaktede vores værksted i Danmark og de sendte reservedelsnummer på det de har skiftet i Danmark, og værkstedet her nede i Spanien sagde at det var rigtigt, det var det samme der var i stykker igen.
Danmark sagde så at de skulle reparere det på garantien her i Spanien.
I mellemtiden var de nye danskere kommet og spurgt, hvordan det gik med bilen og om vi ville have en kop kaffe, så vi fik en kaffe og en Ashback inden Jan skulle retur til værkstedet igen, det var så i orden, de ville lave den på garantien, vi kunne få en tid tirsdag den 8. januar. Da vi skal køre den 9. januar om morgenen, vi har jo booket en campingplads ved Peniscola fra den 9. så vi er nu ved at være lidt pressede. Aftensmad i vognen, lidt køligt. Micro mad og herrehåndbold.

Dag 108, fredag den 4. januar

Stod lidt tidligt op, ved 8.30 tiden, det er koldt om morgenen, vi spiser morgenmad i vognen. Efter de forskellige gøremål ville vi en tur til stranden og gå en tur, solen skinnede men det var køligt. Vi kørte ned og parkerede ved vandtårnet, der er stadig gratis parkering, og så gik vi en lang tur hen ad stranden til vi ikke kunne komme længere, så retur oppe på strandpromenaden, vi kom forbi det hotel hvor vi sad og drak hvidvin den første gang vi var på stranden, og det blev vi enige om at vi hellere måtte gøre igen. Så et hyggeligt glas senere, gik vi mod bilen, men nu var vi blevet sultne, så vi fangede den første restaurant vi mødte og det var en japansk med sushi til 10,50 euro per person - vi kunne så få fra kort lige så meget og forskelligt vi kunne spise, sushi, and, rejer på spyd og meget mere, det var lækkert og til sidst en lille kugle is at slutte på.

Derefter handle i El Campo, Karin troede lige at hun kunne snige sig til at blive klippet hos den frisør der ligger i forbindelse med supermarkedet, men der var alt optaget, øv. Hjemme på pladsen igen mødte vi de nye danskere Gunnar og Birthe, vi spurgte om de ville have et glas, så de kom ind til en gin og tonic, Gunnar tilbød at køre Jan fra mekanikeren den 8. da værkstedet ligger så dumt for bussen. Desuden aftalte vi at mødes på markedet i morgen formiddag. Derefter aftenhygge med lidt brød, pålæg og x faktor.

Dag 109, lørdag den 5. januar

Har aftalt med Gunnar og Birthe at vi skal mødes på markedet, de ville tage bilen og vi andre ville tage bussen, men igen skulle de vise sig at Spanierne ikke kan lide hunde (hellere beskidte højtråbende børn) for nu måtte vi ikke tage Daisy med i bybussen – det havde vi ellers gjort siden vi kom. Nå men tilbage efter bilen og så afsted – vi parkerede lige overfor hospitalet til den enorme pris af € 0,50 for 4 timer.
På markedet fik vi handlet de grøntsager vi skulle bruge de næste par dage – det er altså skønt med de friske og modne varer.
Mødtes som aftalt på ”vores” lille cafe og fik en øl og baget med skinke.

Eftermiddagen blev brugt til en gang Petanque som sædvanlig – vejret var så dejligt og ingen vind.
Karin fabrikerede, i fri luft, nogle dejlige frikadeller sådan nogle havde vi jo ikke smagt i 4 måneder, hertil et friskkogt blomkål og små kartofler.
Hen under aftenen blev Karin dårlig og havde mange røde knopper på store dele af kroppen som kløede helt ustyrligt (dette skete for øvrigt også natten til lørdag).

Dag 110, søndag den 6. januar 2019 (den mest hellige dag for katolikkerne).

Det var en fantastisk dejlig morgen masser af sol og varmt (Karin blev lidt længere i sengen).
Lidt rengøring og solbadning – det er jo ”Pollodag” så Jan spurgte Gunnar og Birthe om de skulle have en kylling med – ja tak, men Birthe tvivlede på at forretningen havde åbent – det havde den altså. Så hurtigt tilbage med kyllingerne og i mellemtiden havde Birthe og Karin aftalt, at vi skulle spise dem sammen ovre hos dem. Som sagt så gjort, men under spisningen blev Karin igen dårlig, kvalme og ondt i bryst og ryggen, så hun måtte gå hjem til os selv, Daisy og Jan fulgte efter lidt senere.
Karin fik det meget skidt og hun ville gerne ha´ at vi skulle køre til Pharmacia for at købe nogle antiklø piller hun havde fundet på nettet – men på Pharmaciaet vill de ikke sælge hende nogle piller, men sagde at hun skulle til hospitalet. Det gjorde vi så og Karin kom til relativt hurtigt og fik et skud i bagen og en recept på piller der skulle tages den efterfølgende dag. (Hun fik også en faktura på € 150,-) så det var bare hjem og i seng ved 22.00 tiden.

Dag 111, mandag den 7. januar

Efter morgenmaden kørte vi til Pharmacia for at købe pillerne til Karin, hun havde i mellemtiden fået det meget bedre, og på hjemvejen blev der købt ind hos Alcampo bl.a. mikromad og pizza til de kommende dage.
Vi begyndte så småt at pakke ned, tømme dunkene for vand, nedtage lysrankerne og diverse juleting.

Dag 112, tirsdag den 8. januar

Dejligt solskinsvejr og vi begyndte at pakke ned for alvor øv, Jan skulle ned med bilen kl. 11.00 igen og Gunnar kørte med derned, VW værkstedet lovede, at have bilen færdig kl. 17.30. Så var det bare hjem og pakke videre – vi skulle jo også have markisen på igen så det var sgu´ lidt af et arbejde – kl. 17,30 kørte Gunnar igen Jan ned til værkstedet og vi krydsede fingre for at bil var klar – det var den og det var blot en bagatel (utæt slange) der var skyld i at displayet viste en turbofejl.

Aftensmaden var mikromad og pizza – inde i campingvognen.
Gik lige en runde på campingpladsen kl. 20. og for at sige farvel til Gerda og Kurt som var de første danskere vi mødte da vi kom til Vilanova Park. Vi blev budt på et ordentlig glas rødvin af en meget glad Kurt som overøste os med mange rosende ord om os.

Vi kom først derfra kl. 22.30 og så var det bare hjem og i seng.

Dag 113, onsdag den 9. januar – vores afrejsedag fra VilanovaPark trist.

Igen et dejligt vejr, skønt at pakke ned i solskin uden vind, det tog dog lang tid at blive færdig for der var mange der kom for at sige farvel til os, rørende hulk, og der blev udvekslet adresser mm og aftalt, at vi skulle ses hvis de eller vi til hinandens fædrelande (Skotland, Wales, Holland mm).
Vi rullede ud fra Vilanova kl. 12.00 med kurs mod Camping Eden, Peñiscola.

Så er det om på næste side: Peñiscola